‘’Morze nie zna granic (…)
przepaja poczuciem wolności…’’
Eugeniusz Kwiatkowski
Posłuchaj i zaśpiewaj z nami!
‘’POD ŻAGLAMI ZAWISZY’’
https://www.youtube.com/watch?v=795rfWoLR2I
‘’Kto młody, wstań i pędź co sił.
Tam, gdzie śpiewają wody.
A o czymś w snach najśmielszych śnił,
To znajdziesz wśród przygody… ‘’
Kornel Makuszyński ‘’Na morze’’
Gdynia
- ‘’Miasto z morza…’’ i okno na świat!
O GDYNI ORAZ O PORCIE W GDYNI
Port Gdynia. Jak powstawała perła II RP? - AleHistoria
https://www.youtube.com/watch?v=SuCcNTS-vf4
Pomniki Historii odc. 9 - Gdynia
https://www.youtube.com/watch?v=12isapzrfMI
Port Gdynia ma prawie 90 lat. Miał być…
https://www.youtube.com/watch?v=qax4Y8PEVjw
Port Gdynia 2030
Gdynia - moje miasto
Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni
Akademia Marynarki Wojennej - film promocyjny
ZAPRASZAMY NA POKŁAD !
ORP ‘’Błyskawica’’ zaprasza na pokład
Niezwykły świat -Polska- Gdynia- ‘’Dar Pomorza’’
Zobacz OCEANARIUM w GDYNI
https://www.youtube.com/watch?v=bNpldCQ2DDU
MUZEUM MARYNARKI WOJENNEJ W GDYNI
POSPACERUJ z nami !
Spacer po Gdyni
Gdynia - miasto z morza i marzeń ,lato
OKRĘT - MUZEUM
ORP „Błyskawica”
Jest to prawdziwy zabytek klasy zerowej wśród okrętów - uczestników wojen morskich.
Należy do najstarszych zachowanych niszczycieli - weteranów II wojny światowej.
To jedyny bojowy okręt aliancki, który uczestniczył aktywnie w działaniach przez cały okres wojny, czyli od 1 września 1939 roku do 8 maja 1945 r.
Okręt został zbudowany w Wielkiej Brytanii. Dnia 25 listopada 1937 roku na jego pokład weszła pierwsza polska załoga pod dowództwem komandora podporucznika Tadeusza Podjazd-Morgensterna.
1 grudnia1937 r. okręt przypłynął do Gdyni. Wszedł w skład Polskiej Marynarki Wojennej.
Załogę stanowiło 190 marynarzy i oficerów. Uzbrojenie okrętu: 7 dział kalibru 120 mm, dwa podwójne działka przeciwlotnicze kalibru 40 mm, cztery podwójne karabiny maszynowe 13,2 mm, dwie potrójne wyrzutnie torped oraz dwie wyrzutnie bomb głębinowych, a także miny.
30 sierpnia 1939 roku dywizjon kontrtorpedowców, w skład którego wchodziła ‘’ Błyskawica’’ oraz ‘’Grom’’, a także ‘’Burza’’, opuścił Gdynię. W ramach planu „Peking” okręty Rzeczypospolitej Polskiej udały się do W. Brytanii.
Podczas wojny ORP ‘’Błyskawica’’ przepłynął ponad 146 tysięcy mil morskich. Brał udział w 83 konwojach i przeszło 100 operacjach bojowych. Walczył dzielnie na Morzu Północnym i Morzu Śródziemnym, na Atlantyku, na wodach kanału La Manche , a także w Zatoce Biskajskiej. Unicestwił 2 niszczyciele i 2 eskortowce. Uszkodził 3 okręty podwodne, zestrzelił 3 samoloty nieprzyjacielskie.
Był ostrzeliwany przez niemieckie samoloty i okręty. Walczył dzielnie z wrogiem.
W maju 1946 roku został przejęty przez Royal Navy.
Pod polską banderę powrócił 1 lipca 1947 roku. Jako jedyny okręt został odznaczony najwyższym odznaczeniem bojowym - Złotym Krzyżem Virtuti Militarii.
Od 1976 roku pełni rolę muzeum. Na pokładzie można zobaczyć uzbrojenie. Można też zwiedzić jego wnętrze. Cumuje przy Skwerze Kościuszki w Gdyni.
OBEJRZYJ!
ORP ‘’BŁYSKAWICA’’ - archiwalny film dokumentalny;
https://www.youtube.com/watch?v=65gDWnQviJ4
ORP "Błyskawica" - legendarny okręt z II wojny światowej.
A TO CIEKAWE!
https://historia.trojmiasto.pl/Blyskawica-nasza-najwieksza-duma-n48091.html
https://www.polskieradio24.pl/39/156/Artykul/2409714,ORP-Blyskawica-%E2%80%93-bohaterska-szczesciara
ORP ‘’Orzeł’’
‘’Dzielność i wydajność, które towarzyszyły ‘’ORŁOWI’’ przy wykonywaniu jego służby, zasługują na najwyższą pochwałę, a rola, jaka przypadła okrętowi, była bardzo wartościowym udziałem w wysiłku wojennym sprzymierzonych…‘’
wiceadmirał Max Horton
dowódca Floty Podwodnej Królewskiej Marynarki Wojennej
Okręt Rzeczpospolitej Polskiej ‘’Orzeł’’ został zwodowany w holenderskiej stoczni De Schelde w Vlissingen 15 stycznia 1938 r. Jego matką chrzestną była generałowa Jadwiga Sosnkowska. Dnia 2 lutego 1938 r. został włączony do Polskiej Marynarki Wojennej. 7 lutego zacumował po raz pierwszy w porcie wojennym w Gdyni, natomiast 10 lutego odbyło się oficjalne powitanie okrętu z udziałem dowódcy Marynarki Wojennej admirała Józefa Unruga. W tej uroczystości wziął udział gen. Kazimierz Sosnkowski.
Długość całkowita okrętu wynosiła 84 metry, natomiast wyporność w zanurzeniu 1473 tony. Był on jednym z najnowocześniejszych okrętów podwodnych. Mógł bezpiecznie zanurzać się na głębokość co najmniej 100 metrów. Posiadał 20 torped, które były wystrzeliwane z 20 wyrzutni.
W dniu wybuchu II wojny światowej okręt wypłynął na Morze Bałtyckie, by zabezpieczać polskie wybrzeże przed ewentualnym desantem niemieckim. Dzielnie walczył na akwenach wokół cypla helskiego. Potem kierował się ku Gotlandii. Kilkakrotnie atakowany przez niemieckie samoloty przedarł się do neutralnej Estonii. Do Tallinna dotarł 14 września 1939 r. o godzinie 21.30. Marynarze myśleli, że po udaniu się chorego komandora Kłoczkowskiego do tamtejszego szpitala, będą mogli bez przeszkód wypłynąć z portu. Niestety, przybyły na pokład estoński oficer poinformował kapitana Jana Grudzińskiego, że ORP ‘’Orzeł’’ został internowany.
Estończycy przystąpili do rozbrajania okrętu. Wymontowali zamki z dział, usunęli amunicję i torpedy, zabrali mapy nawigacyjne. Dokonali tego, aby uniemożliwić Polakom opuszczenie Estonii. Członkowie załogi postanowili uciec. Nie było to wcale takie łatwe. Jednak wierzyli, że się im uda. Obmyślali plan działania.
W nocy z 17 na 18 września 1939 roku po ataku sowieckim na Polskę, załoga postanowiła walczyć o wolność. ‘’Orzeł ‘’ ruszył, udał się do kanału portowego, by stamtąd wypłynąć na Bałtyk. Został dostrzeżony przez pilnujących wyjścia na morze. Zaczęto do niego strzelać. Nie został trafiony. Przedostał się do Zatoki Fińskiej. Jego celem było dotarcie do Anglii. Był to wyczyn niebywały. Okręt nie miał kompasu, map, podręcznych ksiąg nawigacyjnych, amunicji. Posiadał zdekompletowane uzbrojenie torpedowe. Przedzierał się przez strzeżony przez Niemców Bałtyk oraz zaminowane cieśniny duńskie, przez Skagerrak i Morze Północne.
Po trwającym prawie miesiąc rejsie, ściganemu przez niemiecką flotę i bombardowanemu przez niemieckie samoloty, okrętowi udało się 14 października 1939 r. dotrzeć do bazy Rosyth w Wielkiej Brytanii. Tam poddano go naprawie oraz renowacji i znowu rozpoczął swoją służbę. Został przydzielony do Drugiej Flotylli Okrętów Podwodnych w Rosyth. Wychodził wielokrotnie na patrole i służbę konwojową. Był ostrzeliwany przez niemieckie samoloty i okręty, a także obrzucany bombami głębinowymi.
8 kwietnia 1940 r. zatopił niemiecki transportowiec wojskowy "Rio de Janeiro", który przewoził żołnierzy i sprzęt wojskowy. Tym przyczynił się do zdemaskowania przygotowywanej przez Hitlera inwazji na Norwegię.
23 maja 1940 r. ORP ‘’Orzeł ‘’wypłynął w kolejny patrol na Morze Północne. Z tej misji już nie wrócił. Uznano go za stracony 11 czerwca 1940 r.
Przeczytaj!
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Dziewiata-proba-odnalezienia-wraku-ORP-Orzel-n142859.html
https://historia.trojmiasto.pl/Dowodcy-polskich-okretow-Jan-Grudzinski-n112262.html
LATARNIE MORSKIE
Latarnie morskie są bardzo ważnym elementem oznakowania nawigacyjnego. Pomagają w prowadzeniu bezpiecznej żeglugi. Dzięki nim można szczęśliwie dopłynąć do portu i z niego wypłynąć. Pierwowzorem latarni morskich był ogień rozpalany na nabrzeżnych skałach. Na terenie Polski najstarsze wzmianki o rozpalaniu ognia na brzegu pochodzą z około 1070 roku. Często w charakterze latarni morskiej wykorzystywano istniejące obiekty, np. na Helu pierwszą latarnią był ogień, który rozpalano na wieży kościoła.
Latarnie są interesującymi i pięknymi budowlami. Stanowią atrakcją turystyczną.
Ich rozmieszczenie jest uzależnione od ukształtowania linii brzegowej.
W Polsce jest 15 latarni morskich: Świnoujście, Kikut, Niechorze, Kołobrzeg, Gąski, Darłowo, Jarosławiec, Ustka, Czołpino, Stilo, Rozewie, Jastarnia, Hel, Gdańsk – Port Północny i Krynica Morska.
One posyłają światło w morze od zmroku do świtu.
Jedną z najciekawszych jest latarnia na Helu. To bardzo piękna i smukła wieżyczka. Stoi w gęstym lesie niedaleko wytyczonego przejścia do plaży. Mieszkańcy postawili ją w ciągu siedmiu miesięcy w 1942 roku. Została wybudowana tuż obok miejsca, w którym stała latarnia zburzona w trakcie działań wojennych we wrześniu 1939 roku.
Ośmiokątna wieża o wysokości 40 metrów została zbudowana z czerwonej cegły. Ma bardzo duże znaczenie dla statków zmierzających do Gdyni oraz do Gdańska, a także dla tych, które wypływają z tychże miast.
W Kazimierzu Dolnym, który leży około 60 kilometrów od Kraśnika i jest jednym z najpiękniejszych miast Polski, znajdowała się latarnia rzeczna. Niektórzy twierdzą, że była to latarnia morska. Tę funkcję pełniła okrągła wieża tzw. ‘’Baszta’’. Została wzniesiona na szczycie wzgórza na przełomie XIII/XIV wieku. Miała 20 metrów wysokości. Stanowiła miejsce ochrony i poboru cła dla istniejącej tu przeprawy przez Wisłę. Po usunięciu z niej stożkowego dachu, była wykorzystywana jako śródlądowa latarnia morska. Ułatwiała, dzięki palonemu na jej szczycie ognisku, nocną nawigację po Wiśle. Było to szczególnie istotne w czasach, gdy Polska była spichlerzem Europy i właśnie Wisłą spławiano zboże do Gdańska. Kazimierz Dolny był wtedy znaczącym portem na tym rzecznym szlaku. Tu przybywały szkuty po zboże, które było gromadzone w spichlerzach. Dopływającym zamkowa wieża służyła jako sygnalizator. Informowała flisaków i innych podróżnych, że właśnie dopływają do celu i będą mogą załadować towar.
A to ciekawe!
‘’Szlakiem polskich latarni morskich’’;
‘’Latarnia morska na Helu”;
‘’Polskie latarnie morskie’’;
‘’Latarnia morska w Kołobrzegu’’.
PRZECZYTAJ:
https://www.bajkowyzakatek.eu/2011/04/polskie-legendy-ogien-na-rozewiu.html
LATARNIA MORSKA NA FAROS
Ta niezwykła budowla należy do SIEDMIU CUDÓW STAROŻYTNEGO ŚWIATA. Została wzniesiona na wyspie Faros na Morzu Śródziemnym około 280 r. p.n.e. - 279 r. p.n.e. Znajdowała się tuż przy wejściu do portu w Aleksandrii. Budowla wznosiła się na wysokość około 120 metrów. Zapewne musiała robić ogromne wrażenie na żeglarzach, którzy wpływali do aleksandryjskiego portu. Miała dolną kondygnację o przekroju kwadratu. Nad nią wznosiła się kolejna ośmiokątna, a na tą następna o przekroju okrągłym. Latarnia zwieńczona była kopułą wspartą na ośmiu kolumnach. Na niej ustawiony był posąg Posejdona o wysokości około 7 m. W wyniku kilku trzęsień ziemi budowla została zniszczona. Jej ostateczny upadek datuje się na XV wiek. Obecnie w miejscu, w którym dawniej znajdowała się latarnia, zbudowany jest średniowieczny Fort Qaitbay.
MORZE - ZAGADKI DLA DZIECI
1. My je w czasie zimy ze śniegu lepimy, a sztormy, huragany robią je z morskiej piany. To są …. .
2. Rzeka ma aż dwa. Ma go także morze. I na rzecznym, i na morskim opalać się możesz. To …. .
3. Jakie to morze wyrzuca kamyki, z których będą pierścionki, broszki i naszyjniki?
4. Na jeziorze słodkie, na morzu słone. Kiedy wiatr silnie wieje, bardzo są spienione. To ….. .
5. Większe lub małe pudełeczko. W nim igiełka. Ona zawsze północ wskazuje. Cenią tę rzecz marynarze oraz wędrowcy i podróżnicy. To …. .
6. Stoi nad morzem. Jej światło widać bardzo daleko. Podczas dnia i nocy drogę wskazuje żeglarzom. To …. .
7. Marynarz cieszy się, gdy wreszcie ujrzy go w oddali, bo do niego płynie. To …. .
8. Nie jest rybakiem, ale łowić ryby może. Zobaczysz ją nad morzem. To …. .
9. W środku raczej perłowa i w sobie głos morza chowa. Przyłóż do ucha, wtedy morza posłuchasz. To …. .
10. Płyną pod banderą daleko od brzegu, naszych morskich granic strzegą. To ……
11. Gdy pogoda, wtedy błękitem się mieni. Podczas sztormu burzy się i pieni. To …..
12. Morze w złym humorze. To ….
13. To jest król, władca mórz i oceanów. O kim mowa?
14. Przebył na statku śmiało wszerz i wzdłuż wiele mórz i oceanów. On na mostku służby miewa. To …. .
15. Gdy spokojne to jest gładkie niby tafla szklana. Gdy się gniewa, w huczących kłębi się bałwanach. To …… .
16. Na jakich ziarenkach możesz poleżeć latem nad morzem? Na ziarenkach …. .
17. Przybija do portu, gdy wraca z daleka. Ma dziób, nie dziobie nim wcale . Pędzi przez morskie fale. To …. .
18. Zamieszkana, bezludna, mała albo duża, gdzieś na środku oceanu, morza lub jeziora. To …. .
POLSKA MARYNARKA WOJENNA
W 1918 roku Polska odzyskała niepodległość. Wówczas ważną sprawą stało się utworzenie POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ, której głównym zadaniem było dbanie o bezpieczeństwo Ojczyzny od strony morza, a także zapewnienie bezpieczeństwa żegludze statków pasażerskich, handlowych i rybackich na Bałtyku.
Naczelnik Państwa Polskiego i Wódz Józef Piłsudski 28 listopada 1918 roku wydał rozkaz:
„Rozkazuję utworzyć Marynarkę Polską’’ ,
a w 1928 roku, z okazji dziesiątej rocznicy utworzenia Polskiej Marynarki Wojennej, mówił do marynarzy:
”Niech sława, która otacza żołnierza polskiego będzie dzisiaj udziałem i polskiego marynarza, a Polska Marynarka Wojenna niech stanie się jednym z najmocniejszych ogniw i mocarstw potęgi Rzeczypospolitej Polskiej” .
Tworzenie Polskiej Marynarki Wojennej rozpoczęto od organizacji Batalionu Morskiego, Flotylli Wiślanej i Pińskiej oraz szkolenia przyszłych marynarzy. Doskonalono kadrę dla lotnictwa morskiego. Potem utworzono Flotę Morską. Dla niej zamówiono w zagranicznych stoczniach nowoczesne okręty: niszczyciele, minowce, torpedowce, stawiacze min.
Przed wybuchem II wojny światowej Polska Marynarka Wojenna posiadała:
· 4 niszczyciele: „Burza”, „Wicher”, „Grom” i „Błyskawica”;
· 5 okrętów podwodnych: „Wilk”, „Ryś”, „Sęp”, „Orzeł” i „Żbik”;
· jeden stawiacz min „Gryf”;
· 6 trałowców;
· 2 kanonierki;
· jednostki szkolne i pomocnicze.
Morze, nasze morze,
wiernie Ciebie będziem strzec…
Powstawała Rzeczpospolitą Morska.
Jej dalszy rozkwit przerwała wojna.
Dnia 30 sierpnia 1939 roku wyszły z Gdyni i wzięły kurs na Wielką Brytanię niszczyciele: „Grom”, „Błyskawica” i „Burza”.
1 września 1939 roku rozpoczęła się II wojna światowa.
Podczas kampanii wrześniowej część polskich okrętów została zatopiona. Polska Marynarka Wojenna straciła stawiacz min „Gryf”, niszczyciel „Wicher”, 6 trałowców, 2 kanonierki, 8 pływających jednostek pomocniczych.
Wielu marynarzy oddało swe życie walcząc o niepodległość Ojczyzny.
Okręty podwodne: „Sęp”, „Ryś” i „Żbik” zostały internowane w Szwecji.
Okręty: „Grom”, „Błyskawica” i „Burza”, które wcześniej opuściły Bałtyk, a także okręty podwodne, które przerwały blokadę niemiecką, takie jak: ‘’Wilk’’ oraz uciekający z Tallina ‘’Orzeł’’, znalazły się w portach Wielkiej Brytanii. One, a także inne polskie okręty, kutry, statki pasażerskie i transportowe oraz pozostałe jednostki, stanowiły zalążek Polskiej Marynarki Wojennej na Zachodzie.
Na mocy podpisanego 18 listopada 1939 roku w Londynie układu polsko – angielskiego powstał Oddział Polskiej Marynarki Wojennej związany na czas wojny z brytyjską Royal Navy. Do niego dołączyły przekazane do użytkowania pod polską banderę krążowniki: „Dragon” i „Conrad” oraz niszczyciele: "Garland", "Piorun", "Krakowiak", "Kujawiak", "Ślązak", "Orkan" . Do niego dołączyły też okręty podwodne: "Sokół", "Jastrząb" i "Dzik". Wraz z naszymi statkami przemierzały one morza i oceany wnosząc znaczący wkład w końcowe alianckie zwycięstwo.
Po pokonaniu Polski wojska niemieckie zaczęły atakować i inne kraje. Podobnie faszystowskie Włochy uderzyły na wiele państw. Trwały walki na lądzie i morzu. Do walki o wolność innych narodów przystąpili również polscy marynarze.
SŁOWNICZEK WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ ZWIĄZANYCH Z MORZEM
BANDERA - widoczny znak przynależności państwowej.
ESKADRA - zespół taktyczny marynarki wojennej, który składa się z okrętów różnego typu.
FREGATA WIELOZADANIOWA – jest to podstawowa a zarazem najmniejsza klasa okrętów bojowych NATO, która posiada zdolności do wykonywania zadań w trzech przestrzeniach: zwalczanie środków napadu powietrznego, zwalczanie jednostek nawodnych i podwodnych (powietrze – woda – głębina) i zdolna do zapewnienia obrony powietrznej obszaru oraz osłony innych elementów sił, np. korwet, okrętów podwodnych, wojsk lądowych operujących w pasie przybrzeżnym.
KANONIERKA - okręt artyleryjski średniej lub małej wielkości przeznaczony przede wszystkim do ostrzeliwania celów lądowych, przybrzeżnej służby patrolowej, stawiania min, obrony wybrzeża.
KORWETA - dawniej mały i uzbrojony żaglowiec zwiadowczy; obecnie typ eskortowca przystosowany do zwalczania okrętów podwodnych.
KOTWICA - to ciężki hak o dwóch lub trzech zębach, który rzucony ze statku wbija się w dno i utrzymuje statek na miejscu.
KRĄŻOWNIK - okręt wojenny o mniejszej sile bojowej niż pancernik, szybszy i lżejszy od niego.
KUTER – niewielki , motorowy statek rybacki z pomocniczymi żaglami.
MARYNARKA – jest to ogół morskich statków handlowych (marynarka handlowa) albo morskie siły zbrojne państwa (marynarka wojenna).
MARYNARZ - członek załogi statku lub okrętu.
NISZCZYCIEL - to okręt używany do torpedowania okrętów wroga oraz przewożenia desantu i stawiania zagród minowych.
OKRĘT - jednostka floty wojennej; potocznie mówimy tak na duży statek morski.
OKRĘT WOJENNY – okręt należący do sił zbrojnych państwa, noszący zewnętrzne znaki wyróżniające okręty posiadające przynależność tego państwa, dowodzony przez oficera marynarki pozostającego w służbie tego państwa i którego nazwisko znajduje się na liście oficerów lub w równorzędnym dokumencie, z załogą podlegającą normalnej dyscyplinie wojskowej. Każdy okręt wojenny jest tymczasowym organem zewnętrznym państwa w stosunkach zagranicznych.
STATEK - konstrukcja pływająca o napędzie parowym, motorowym, lub atomowym, która służy do przewozu ludzi , towarów.
SZALUPA - łódź okrętowa o mocnej konstrukcji, używana do celów komunikacyjnych i ratowniczych.
ŚCIGACZ - niewielki okręt bojowy przeznaczony do torpedowania i atakowania okrętów nieprzyjacielskich.
TANKOWIEC to statek-cysterna przystosowany do przewożenia ładunków płynnych.
TORPEDA - samobieżny pocisk służący do niszczenia podwodnej części okrętu.
TORPEDOWIEC - mały, szybki, zwrotny okręt wojenny uzbrojony w torpedy.
TRAŁOWIEC- okręt przeznaczony do oczyszczania akwenów żeglownych z min, a także do stawiana min.
WODOLOT - statek wyposażony pod kadłubem w płaty nośne, które podczas ruchu powodują powstanie siły nośnej.
WODOWANIE – to proces spuszczania na wodę nowego statku.
ROK 2020 –
ROKIEM ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM.
Polska odzyskała dostęp do morza na mocy traktatu wersalskiego z 28 czerwca 1919 r.
Był to pas wybrzeża o długości 147 kilometrów.
Gdy w 1920 roku oddziały Wojska Polskiego wkroczyły na Pomorze,
gen. Józef Haller 20 lutego dokonał zaślubin z morzem w Pucku.
”-Oto dzisiaj dzień czci i chwały!
Jest on dniem wolności, bo rozpostarł skrzydła Orzeł Biały nie tylko nad ziemiami polskimi,
ale i nad morzem polskim.
Naród czuje, że go już nie dusi hydra, która dotychczas okręcała mu szyję i piersi.
Teraz wolne przed nami światy i wolne kraje ”
- rzekł generał Józef Haller.
Generał Józef Haller, dowódca Frontu Pomorskiego, wrzucił do morza pierścień i w ten sposób dokonał symbolicznych zaślubin Polski z morzem.
‘’Morze, ten oto pierścień wrzucam do Twych głębin,
w imieniu Polski poślubiam Cię po wsze czasy.
W imieniu Najjaśniejszej Rzeczypospolitej Polskiej
ja,
generał broni Józef Haller,
obejmuję w posiadanie ten nasz prastary Bałtyk’’.
MORZE, NASZE MORZE
Chociaż każdy z nas jest młody,
lecz go starym wilkiem zwą.
Strażnikami polskiej wody,
marynarze polscy są.
Morze, nasze morze,
wiernie ciebie będziem strzec.
Mamy rozkaz cię utrzymać
albo na dnie, na dnie twoim lec,
albo na dnie z honorem lec.
Żadna siła, żadna burza
nie odbierze Gdańsk nam.
Nasza flota, choć nieduża,
wiernie strzeże portów bram.
Morze, nasze morze,
wiernie ciebie będziem strzec.
Mamy rozkaz cię utrzymać
albo na dnie, na dnie twoim lec,
albo na dnie z honorem lec.
Hymn do Bałtyku
Wolności słońce pieści lazur,
łódź nasza płynie w świata dal.
Z okrętu dumnie polska flaga,
uśmiecha się do złotych fal .
I póki kropla jest w Bałtyku,
polskim morzem będziesz Ty.
bo o Twe wody szmaragdowe,
płynęła krew i nasze łzy.
Bo o Twe wody szmaragdowe
płynęła krew i nasze łzy.
Strażnico naszych polskich granic,
już z dala brzmi zwycięski śpiew.
I nie oddamy Cię Bałtyku ,
zamienisz pierwej Ty się w krew.
‘’Nazwy wielu naszych okrętów zapisane są złotymi zgłoskami w WIELKIEJ KSIĘDZE CHWAŁY.
Marynarze polscy dowiedli nieraz, że umieją dla Ojczyzny umierać.
Pracą swoją i znojem codziennym dowód składają, że umieją dla Niej żyć, walczyć i zwyciężać.
Polska bandera ani na chwilę nie przestala powiewać dumnie nad wolnym terytorium Rzeczypospolitej (…)
wszyscy Polacy zrozumieją należycie, że bez szerokiego dostępu do morza i siły zbrojnej na nim nie ma dla państwa polskiego ani prawdziwej wolności, ani prawdziwego bezpieczeństwa…”
Naczelny Wódz
gen. broni Kazimierz SosnKowski
Po zakończeniu II wojny światowej Polska odzyskała dostęp do Morza Bałtyckiego. Granica morska ma długość 440 km . Długość linii brzegowej wynosi 770 km /razem z Zalewem Szczecińskim i Zalewem Wiślanym/. Do Polski należy obszar wód Morza Bałtyckiego o szerokości 12 mil morskich (ponad 22 km).
Dziś morze odgrywa doniosłą rolę w życiu i gospodarce naszego kraju. Dzięki niemu rozwija się handel, turystyka i przemysł. Z jego dna wydobywamy szereg surowców niezbędnych do rozwoju przemysłu i rolnictwa. Morzem transportujemy do Polski gaz ziemny i ropę z krajów arabskich i ze Stanów Zjednoczonych.
Polskiego wybrzeża oraz polskich i sojuszniczych interesów na morzach i oceanach strzeże Marynarka Wojenna Rzeczypospolitej Polskiej.
Trwa proces wyposażania jej w nowoczesne okręty. Wykwalifikowane, oficerskie kadry kształci dla niej Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni.
13 kwietnia Dniem Pamięci
Ofiar Zbrodni Katyńskiej
Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej obchodzony jest w rocznicę opublikowania przez Niemców w 1943 r. informacji o odkryciu w Rosji masowych grobów oficerów Wojska Polskiego.
Związek Radziecki przyznał się oficjalnie do popełnienia zbrodni dopiero po pięćdziesięciu latach od dokonania mordu -13 kwietnia 1990 r. Wtedy to Michaił Gorbaczow przekazał gen. Wojciechowi Jaruzelskiemu listy przewozowe NKWD z obozów w Kozielsku i Ostaszkowie oraz spis jeńców obozu w Starobielsku.
Alicja Patey-Grabowska
IMPRESJE KATYŃSKIE
Ojcu
Jaka myśl
gdy klęczałeś
przeszyła
ci czaszkę
Jaki obraz
przed oczy
gdy chłód lufy
w tył głowy
A uczucia:
gniew
bezsilność
żal
rozpacz
w jednym błysku sekundy
Nie ma świadków?
A niebo
przenikliwe i groźne
Drzewa długo szumiały
by wykrzyczeć tę zbrodnię
Słońce
raną zachodzi
ku PAMIĘCI POTOMNYCH.