Biblioteka » Ciekawostki bez wychodzenia z domu - świat nauki
 
   

       ‘’Morze nie zna granic (…) 
przepaja poczuciem wolności…’’
                             Eugeniusz Kwiatkowski
 
 
     Posłuchaj   i  zaśpiewaj z nami!
 
‘’POD  ŻAGLAMI   ZAWISZY’’ 
https://www.youtube.com/watch?v=795rfWoLR2I
 
https://www.youtube.com/watch?v=g5g_jrKCeDk
 
 
 
 

‘’Kto młody, wstań i pędź co sił.  
Tam, gdzie śpiewają wody. 
A o czymś w snach najśmielszych śnił, 
To znajdziesz wśród przygody… ‘’
                 Kornel  Makuszyński ‘’Na morze’’
 
 
 
 
  Gdynia
 
- ‘’Miasto z morza…’’ i okno na świat!
 
 
O GDYNI ORAZ O PORCIE W GDYNI
 
https://www.youtube.com/watch?v=K7iEvK4IoUE
Port Gdynia. Jak powstawała perła II RP? - AleHistoria
https://www.youtube.com/watch?v=SuCcNTS-vf4
Pomniki Historii odc. 9 - Gdynia
https://www.youtube.com/watch?v=12isapzrfMI
Port Gdynia ma prawie 90 lat. Miał być…
https://www.youtube.com/watch?v=qax4Y8PEVjw
Port Gdynia 2030
https://www.youtube.com/watch?v=yuvuE62lTGA
Gdynia - moje miasto
 
Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni
 
https://www.youtube.com/watch?v=cQz0V2NnFRk
Akademia Marynarki Wojennej - film promocyjny
 
 
ZAPRASZAMY NA POKŁAD !
 
ORP ‘’Błyskawica’’ zaprasza na pokład
https://www.youtube.com/watch?v=65gDWnQviJ4
 
Niezwykły świat -Polska- Gdynia- ‘’Dar Pomorza’’
https://www.youtube.com/watch?v=jBJJFf7_87I
 
 
Zobacz  OCEANARIUM     w  GDYNI
https://www.youtube.com/watch?v=uMQDEWD3ic0
https://www.youtube.com/watch?v=GuhZ9VP2zD8
https://www.youtube.com/watch?v=bNpldCQ2DDU
 
 
MUZEUM MARYNARKI WOJENNEJ W GDYNI
 
https://www.youtube.com/watch?v=ZJOU8C3-2K4
https://muzeummw.pl/?255,uroczystosc-otwarcia-nowej-siedziby-muzeum-marynarki-wojennej-w-gdyni,28
 
POSPACERUJ z nami !
 
https://www.youtube.com/watch?v=YUpJ6efmJgg
Spacer po Gdyni
https://www.youtube.com/watch?v=Lj5v2fKUYH0
Gdynia - miasto z morza i marzeń ,lato
 
 
 
 

OKRĘT - MUZEUM

ORP Błyskawica

                     Jest  to  prawdziwy zabytek klasy zerowej wśród okrętów - uczestników wojen morskich.

                    Należy do najstarszych zachowanych niszczycieli - weteranów II wojny światowej.

To  jedyny bojowy okręt aliancki, który uczestniczył aktywnie w działaniach przez cały okres wojny, czyli  od 1 września 1939 roku do 8 maja 1945 r.

 Okręt został zbudowany w Wielkiej Brytanii. Dnia  25 listopada 1937 roku na jego pokład  weszła pierwsza polska załoga pod dowództwem komandora podporucznika Tadeusza Podjazd-Morgensterna.

1 grudnia1937 r. okręt przypłynął do Gdyni. Wszedł w skład Polskiej Marynarki Wojennej.

Załogę stanowiło 190 marynarzy i oficerów. Uzbrojenie okrętu: 7 dział kalibru 120 mm,  dwa podwójne działka przeciwlotnicze kalibru 40 mm, cztery podwójne karabiny maszynowe 13,2 mm, dwie potrójne wyrzutnie torped  oraz dwie wyrzutnie bomb głębinowych, a także  miny.

                      30 sierpnia 1939 roku dywizjon kontrtorpedowców, w skład którego wchodziła ‘’ Błyskawica’’ oraz ‘’Grom’’, a także ‘’Burza’’, opuścił Gdynię. W ramach  planu „Peking”  okręty Rzeczypospolitej Polskiej udały się do W. Brytanii.

 Podczas wojny ORP ‘’Błyskawica’’  przepłynął ponad 146 tysięcy mil morskich. Brał  udział  w 83 konwojach i przeszło 100 operacjach bojowych. Walczył dzielnie na Morzu Północnym i   Morzu Śródziemnym, na Atlantyku,  na wodach kanału La Manche , a także w Zatoce Biskajskiej.  Unicestwił 2 niszczyciele i 2 eskortowce. Uszkodził 3 okręty podwodne, zestrzelił 3 samoloty nieprzyjacielskie.

Był ostrzeliwany przez niemieckie samoloty i okręty. Walczył dzielnie z wrogiem.

W maju 1946 roku  został przejęty przez Royal Navy.

Pod polską banderę powrócił 1 lipca 1947 roku. Jako jedyny okręt  został odznaczony najwyższym odznaczeniem bojowym - Złotym Krzyżem Virtuti Militarii.

Od 1976 roku pełni rolę  muzeum.  Na pokładzie można zobaczyć uzbrojenie. Można też zwiedzić jego  wnętrze. Cumuje przy  Skwerze Kościuszki w  Gdyni.


OBEJRZYJ!

https://www.youtube.com/watch?v=Y2ErGXmIT8s

ORP  ‘’BŁYSKAWICA’’ - archiwalny film dokumentalny;

https://www.youtube.com/watch?v=65gDWnQviJ4

ORP "Błyskawica" - legendarny okręt z II wojny światowej.

 A TO CIEKAWE!

 

https://historia.trojmiasto.pl/Blyskawica-nasza-najwieksza-duma-n48091.html

https://pl.wikipedia.org/wiki/ORP_B%C5%82yskawica

https://www.polskieradio24.pl/39/156/Artykul/2409714,ORP-Blyskawica-%E2%80%93-bohaterska-szczesciara

 

 

                                 ORP ‘’Orzeł’’

     ‘’Dzielność i wydajność, które towarzyszyły ‘’ORŁOWI’’ przy wykonywaniu jego służby, zasługują na  najwyższą pochwałę, a rola,  jaka przypadła  okrętowi, była bardzo wartościowym udziałem w wysiłku wojennym sprzymierzonych…‘’

                         wiceadmirał Max Horton

dowódca Floty Podwodnej Królewskiej Marynarki Wojennej

 

                                                                 Okręt Rzeczpospolitej Polskiej  ‘’Orzeł’’ został zwodowany w holenderskiej stoczni De Schelde w Vlissingen 15 stycznia 1938 r.  Jego matką chrzestną była generałowa Jadwiga Sosnkowska.   Dnia 2 lutego 1938 r. został włączony do Polskiej  Marynarki Wojennej.  7 lutego zacumował po raz pierwszy w porcie wojennym w Gdyni, natomiast  10 lutego odbyło się oficjalne powitanie okrętu z udziałem dowódcy Marynarki Wojennej admirała       Józefa Unruga. W tej uroczystości wziął  udział gen. Kazimierz Sosnkowski.

Długość całkowita okrętu  wynosiła  84 metry, natomiast   wyporność   w zanurzeniu 1473 tony.  Był  on jednym z najnowocześniejszych okrętów podwodnych. Mógł  bezpiecznie  zanurzać się  na głębokość co najmniej 100 metrów. Posiadał 20 torped, które były wystrzeliwane z  20 wyrzutni.

      W dniu wybuchu II wojny światowej   okręt wypłynął na Morze Bałtyckie, by zabezpieczać  polskie wybrzeże  przed ewentualnym desantem niemieckim. Dzielnie walczył  na akwenach wokół cypla helskiego. Potem kierował się ku Gotlandii.  Kilkakrotnie atakowany  przez niemieckie samoloty przedarł się do neutralnej Estonii. Do   Tallinna dotarł 14 września 1939 r. o godzinie 21.30. Marynarze myśleli, że po udaniu się  chorego komandora Kłoczkowskiego  do  tamtejszego szpitala, będą mogli bez przeszkód wypłynąć z portu. Niestety,  przybyły na pokład estoński oficer poinformował kapitana Jana Grudzińskiego, że ORP ‘’Orzeł’’ został internowany.

      Estończycy przystąpili do rozbrajania okrętu. Wymontowali zamki z dział,  usunęli amunicję i torpedy, zabrali mapy nawigacyjne. Dokonali tego, aby uniemożliwić Polakom opuszczenie  Estonii. Członkowie  załogi postanowili uciec. Nie było to wcale takie łatwe. Jednak wierzyli, że się im uda. Obmyślali plan działania.

     W nocy z 17 na 18 września 1939 roku po ataku sowieckim na Polskę, załoga postanowiła walczyć o wolność. ‘’Orzeł ‘’ ruszył, udał się do kanału portowego, by stamtąd wypłynąć na Bałtyk. Został dostrzeżony przez  pilnujących wyjścia na morze. Zaczęto  do niego strzelać. Nie został trafiony. Przedostał się do Zatoki Fińskiej. Jego celem było dotarcie do Anglii. Był to wyczyn niebywały. Okręt nie miał kompasu, map, podręcznych ksiąg nawigacyjnych, amunicji. Posiadał zdekompletowane uzbrojenie torpedowe. Przedzierał się  przez strzeżony przez Niemców Bałtyk oraz zaminowane cieśniny duńskie, przez Skagerrak i Morze Północne.

    Po trwającym prawie miesiąc rejsie, ściganemu przez niemiecką flotę i bombardowanemu przez niemieckie samoloty, okrętowi udało się 14 października 1939 r. dotrzeć do bazy Rosyth w Wielkiej Brytanii. Tam poddano go naprawie  oraz renowacji i  znowu  rozpoczął swoją służbę. Został przydzielony do Drugiej Flotylli Okrętów Podwodnych w Rosyth.  Wychodził wielokrotnie na patrole i służbę konwojową. Był ostrzeliwany przez niemieckie samoloty  i okręty, a także  obrzucany bombami głębinowymi.

  8 kwietnia 1940 r. zatopił niemiecki transportowiec wojskowy "Rio de Janeiro",  który przewoził  żołnierzy i sprzęt wojskowy. Tym  przyczynił się do zdemaskowania przygotowywanej przez Hitlera inwazji na Norwegię.                  

    23 maja 1940 r. ORP ‘’Orzeł ‘’wypłynął w kolejny patrol na Morze Północne. Z tej misji już nie wrócił.  Uznano go za stracony 11 czerwca 1940 r.

Przeczytaj!

http://www.sww.w.szu.pl/index.php?id=artykuly_tajemnice_orla

https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Dziewiata-proba-odnalezienia-wraku-ORP-Orzel-n142859.html

https://turystyka.wp.pl/spektakularna-ucieczka-orp-orzel-z-tallina-nic-dziwnego-ze-ta-akcja-przeszla-do-historii-6479971502474881a

https://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Grudzi%C5%84ski

https://historia.trojmiasto.pl/Dowodcy-polskich-okretow-Jan-Grudzinski-n112262.html

 

  

                         LATARNIE MORSKIE

        Latarnie morskie są bardzo ważnym elementem oznakowania nawigacyjnego. Pomagają w prowadzeniu bezpiecznej żeglugi. Dzięki nim można szczęśliwie dopłynąć do portu i z niego wypłynąć. Pierwowzorem latarni morskich był ogień rozpalany na nabrzeżnych skałach. Na terenie Polski najstarsze wzmianki o rozpalaniu ognia na brzegu  pochodzą    z około 1070 roku. Często w charakterze latarni morskiej wykorzystywano istniejące obiekty, np. na Helu pierwszą latarnią był ogień, który  rozpalano na wieży kościoła.   

Latarnie są interesującymi i pięknymi budowlami. Stanowią  atrakcją turystyczną. 

Ich rozmieszczenie  jest  uzależnione od ukształtowania linii brzegowej.

W Polsce jest 15 latarni morskich: Świnoujście, Kikut, Niechorze, Kołobrzeg, Gąski, Darłowo, Jarosławiec, Ustka, Czołpino, Stilo, Rozewie, Jastarnia, Hel, Gdańsk – Port Północny i Krynica Morska.

One  posyłają światło w morze od zmroku do świtu.

Jedną z najciekawszych  jest latarnia na Helu. To  bardzo piękna  i smukła  wieżyczka. Stoi w gęstym lesie niedaleko wytyczonego przejścia do plaży. Mieszkańcy  postawili  ją     w ciągu siedmiu miesięcy w 1942 roku.   Została wybudowana  tuż obok miejsca, w którym stała latarnia zburzona w trakcie działań wojennych we wrześniu 1939 roku.

Ośmiokątna  wieża  o wysokości 40 metrów  została zbudowana z czerwonej cegły. Ma bardzo duże znaczenie dla statków zmierzających  do Gdyni oraz do  Gdańska,  a także dla  tych, które  wypływają z  tychże miast.

         W Kazimierzu Dolnym,  który leży około  60  kilometrów od Kraśnika i  jest jednym z najpiękniejszych miast Polski,   znajdowała się  latarnia rzeczna. Niektórzy twierdzą, że była  to  latarnia  morska. Tę funkcję pełniła   okrągła wieża tzw. ‘’Baszta’’.  Została wzniesiona na  szczycie wzgórza na przełomie XIII/XIV wieku.  Miała     20 metrów wysokości. Stanowiła  miejsce ochrony i poboru cła dla istniejącej tu przeprawy przez Wisłę. Po usunięciu  z niej stożkowego dachu,  była wykorzystywana  jako śródlądowa latarnia morska. Ułatwiała,  dzięki palonemu na jej szczycie ognisku, nocną nawigację po Wiśle. Było to szczególnie istotne w czasach, gdy Polska była spichlerzem Europy i właśnie  Wisłą spławiano zboże do Gdańska. Kazimierz  Dolny był wtedy znaczącym portem na tym rzecznym  szlaku.  Tu  przybywały szkuty po zboże, które było gromadzone w spichlerzach. Dopływającym zamkowa wieża służyła jako sygnalizator. Informowała  flisaków   i innych podróżnych, że właśnie dopływają do celu i będą mogą załadować towar.

 

A to ciekawe!

https://www.youtube.com/watch?v=b5CA1N7ceqE 

‘’Szlakiem  polskich latarni morskich’’;

https://www.youtube.com/watch?v=3DNFy6lKHGw

‘’Latarnia morska na Helu”;

https://www.youtube.com/watch?v=yuTbD71KSbI 

‘’Polskie latarnie morskie’’;

https://www.youtube.com/watch?v=OqnaHlJnkRM&vl=pl 

‘’Latarnia morska w Kołobrzegu’’.

 

PRZECZYTAJ:

https://www.bajkidoczytania.pl/legenda-o-pierwszej-latarni-morskiej

http://fundacjareja.eu/wp-content/uploads/2015/11/4-str.-62-65-O-dziewczynie-i-latarni-morskienj-w-Rozewiu.pdf

https://www.bajkowyzakatek.eu/2011/04/polskie-legendy-ogien-na-rozewiu.html      

 

                    LATARNIA MORSKA NA FAROS

                                  Ta niezwykła budowla należy do SIEDMIU CUDÓW STAROŻYTNEGO ŚWIATA.  Została wzniesiona na wyspie Faros na Morzu Śródziemnym  około  280 r. p.n.e.  - 279 r. p.n.e.  Znajdowała się  tuż przy wejściu do portu  w Aleksandrii. Budowla wznosiła się na wysokość około 120 metrów. Zapewne musiała robić ogromne wrażenie na żeglarzach, którzy wpływali  do aleksandryjskiego portu. Miała dolną kondygnację o przekroju kwadratu. Nad nią wznosiła się kolejna ośmiokątna, a na tą następna o przekroju okrągłym. Latarnia zwieńczona była kopułą wspartą na ośmiu kolumnach. Na niej ustawiony był posąg Posejdona   o wysokości około 7 m. W wyniku kilku trzęsień ziemi budowla została zniszczona. Jej ostateczny upadek datuje się na XV wiek. Obecnie w miejscu, w którym dawniej znajdowała się latarnia, zbudowany jest średniowieczny Fort Qaitbay.

 

 

 

 

                                           MORZE  - ZAGADKI DLA DZIECI

 

1. My je w czasie zimy ze śniegu lepimy, a sztormy,   huragany robią je z morskiej piany. To są …. .

 2. Rzeka ma aż dwa. Ma go także morze. I na rzecznym, i na morskim opalać się możesz. To …. .

3. Jakie to  morze wyrzuca  kamyki, z których  będą  pierścionki, broszki i naszyjniki?

4.  Na jeziorze słodkie,  na morzu słone. Kiedy wiatr silnie wieje, bardzo są spienione. To ….. .

5. Większe lub małe pudełeczko.     W nim igiełka. Ona zawsze północ wskazuje. Cenią tę rzecz marynarze oraz wędrowcy i podróżnicy. To …. .

6. Stoi nad morzem. Jej światło widać bardzo daleko. Podczas dnia   i nocy  drogę wskazuje żeglarzom. To …. .

7. Marynarz cieszy się, gdy wreszcie ujrzy go w oddali, bo do niego płynie. To …. .

8. Nie  jest rybakiem, ale  łowić ryby może. Zobaczysz ją  nad morzem. To …. .

9. W środku raczej  perłowa i  w sobie głos morza chowa. Przyłóż do ucha,  wtedy morza posłuchasz. To …. .

10. Płyną pod banderą daleko od brzegu, naszych morskich granic strzegą. To ……

11. Gdy  pogoda, wtedy błękitem się mieni. Podczas sztormu burzy się i pieni. To …..

12.  Morze w złym humorze. To ….

13. To jest król, władca mórz i oceanów. O kim mowa?

14. Przebył  na statku śmiało wszerz i wzdłuż wiele mórz  i oceanów. On na mostku służby miewa. To …. .

15. Gdy  spokojne  to  jest gładkie niby tafla szklana. Gdy   się  gniewa,  w huczących kłębi się bałwanach. To …… .

16. Na jakich ziarenkach możesz poleżeć latem nad morzem?  Na ziarenkach …. . 

17. Przybija do portu, gdy wraca z daleka. Ma dziób, nie dziobie  nim wcale . Pędzi przez   morskie fale.  To …. .

18. Zamieszkana, bezludna, mała albo duża, gdzieś na środku oceanu, morza lub jeziora. To …. .

 

 

 

POLSKA MARYNARKA WOJENNA

 

W 1918 roku Polska   odzyskała niepodległość. Wówczas  ważną sprawą  stało się  utworzenie POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ, której głównym zadaniem było dbanie o bezpieczeństwo Ojczyzny  od strony morza,    a także zapewnienie bezpieczeństwa żegludze statków pasażerskich, handlowych i rybackich na Bałtyku.

Naczelnik Państwa Polskiego i Wódz Józef Piłsudski  28 listopada 1918 roku wydał rozkaz:

    „Rozkazuję utworzyć Marynarkę Polską’’ ,

a w 1928 roku, z okazji dziesiątej rocznicy utworzenia Polskiej Marynarki Wojennej, mówił do marynarzy:

     ”Niech sława, która otacza żołnierza polskiego będzie dzisiaj  udziałem i polskiego marynarza, a Polska Marynarka Wojenna niech stanie się jednym    z najmocniejszych  ogniw i mocarstw potęgi Rzeczypospolitej Polskiej” .

Tworzenie Polskiej Marynarki Wojennej rozpoczęto od organizacji Batalionu Morskiego, Flotylli Wiślanej i Pińskiej oraz szkolenia przyszłych marynarzy.  Doskonalono kadrę dla lotnictwa morskiego. Potem utworzono Flotę Morską. Dla niej zamówiono              w zagranicznych stoczniach nowoczesne okręty: niszczyciele, minowce, torpedowce, stawiacze min. 

 

     Przed wybuchem II wojny światowej Polska Marynarka Wojenna posiadała:

·         4 niszczyciele: „Burza”, „Wicher”, „Grom” i „Błyskawica”;

·         5 okrętów podwodnych: „Wilk”, „Ryś”, „Sęp”, „Orzeł” i „Żbik”;

·          jeden stawiacz min „Gryf”;

·         6 trałowców;

·         2 kanonierki;

·          jednostki szkolne i pomocnicze.

 

 Morze, nasze morze,
            wiernie Ciebie będziem strzec

 

   Powstawała Rzeczpospolitą Morska.

 

   Jej dalszy rozkwit przerwała wojna.

   Dnia 30 sierpnia 1939 roku wyszły z Gdyni i wzięły kurs na Wielką Brytanię niszczyciele: „Grom”, „Błyskawica” i „Burza”.

   1 września 1939 roku rozpoczęła się II wojna światowa.

Podczas kampanii wrześniowej część polskich okrętów została zatopiona. Polska Marynarka Wojenna straciła stawiacz min „Gryf”, niszczyciel „Wicher”, 6 trałowców, 2 kanonierki,         8 pływających jednostek pomocniczych.

Wielu marynarzy oddało swe życie walcząc o niepodległość Ojczyzny.

         Okręty podwodne: „Sęp”, „Ryś” i „Żbik” zostały internowane w Szwecji.                                

        Okręty: „Grom”, „Błyskawica” i „Burza”, które wcześniej opuściły Bałtyk,  a także okręty podwodne, które przerwały blokadę niemiecką, takie  jak: ‘’Wilk’’  oraz uciekający z Tallina ‘’Orzeł’’, znalazły się w portach Wielkiej Brytanii.  One, a także inne polskie okręty, kutry, statki pasażerskie i transportowe oraz pozostałe jednostki, stanowiły zalążek Polskiej Marynarki Wojennej na Zachodzie.

            Na mocy podpisanego 18 listopada 1939 roku w Londynie układu polsko – angielskiego powstał Oddział Polskiej Marynarki Wojennej związany na czas wojny z brytyjską Royal Navy.  Do niego dołączyły przekazane do użytkowania pod polską banderę  krążowniki: „Dragon” i „Conrad” oraz  niszczyciele: "Garland", "Piorun", "Krakowiak", "Kujawiak", "Ślązak", "Orkan" . Do niego dołączyły też okręty podwodne: "Sokół", "Jastrząb" i "Dzik". Wraz z naszymi statkami przemierzały one morza i oceany wnosząc znaczący wkład w końcowe alianckie zwycięstwo.

    Po pokonaniu Polski wojska niemieckie zaczęły atakować i inne kraje. Podobnie faszystowskie Włochy uderzyły na wiele państw. Trwały walki na lądzie i morzu. Do walki     o wolność innych narodów przystąpili również polscy marynarze.

 

 

             SŁOWNICZEK  WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ ZWIĄZANYCH Z MORZEM

BANDERA - widoczny znak przynależności państwowej.

ESKADRA - zespół taktyczny marynarki wojennej, który składa się z okrętów różnego typu.

FREGATA WIELOZADANIOWA  – jest to  podstawowa a zarazem najmniejsza klasa okrętów bojowych NATO, która  posiada zdolności do wykonywania zadań w trzech przestrzeniach: zwalczanie środków napadu powietrznego, zwalczanie jednostek nawodnych i podwodnych (powietrze – woda – głębina) i zdolna do zapewnienia obrony powietrznej obszaru oraz osłony innych elementów sił, np. korwet, okrętów  podwodnych,   wojsk lądowych operujących w pasie przybrzeżnym.

KANONIERKA - okręt artyleryjski średniej lub małej wielkości przeznaczony  przede wszystkim do ostrzeliwania celów lądowych, przybrzeżnej służby patrolowej,  stawiania min, obrony wybrzeża.

KORWETA - dawniej mały i  uzbrojony żaglowiec zwiadowczy; obecnie typ eskortowca przystosowany do zwalczania okrętów podwodnych.

KOTWICA -  to ciężki hak o dwóch lub trzech zębach, który rzucony ze statku wbija się w dno i utrzymuje statek na miejscu.

KRĄŻOWNIK - okręt wojenny o mniejszej sile bojowej niż pancernik, szybszy i lżejszy od niego.

KUTER – niewielki , motorowy statek rybacki z pomocniczymi żaglami.

MARYNARKA – jest to ogół morskich statków handlowych (marynarka handlowa) albo morskie siły zbrojne państwa (marynarka wojenna).

MARYNARZ - członek załogi statku lub okrętu.

NISZCZYCIEL -  to okręt używany do torpedowania okrętów wroga oraz  przewożenia desantu i   stawiania zagród minowych.

OKRĘT - jednostka floty wojennej; potocznie mówimy tak na duży statek morski.

OKRĘT WOJENNY  – okręt należący do sił zbrojnych państwa, noszący zewnętrzne znaki wyróżniające okręty posiadające przynależność tego państwa, dowodzony przez oficera marynarki pozostającego w służbie tego państwa i którego nazwisko znajduje się na liście oficerów lub w równorzędnym dokumencie, z załogą podlegającą normalnej dyscyplinie wojskowej. Każdy okręt wojenny jest tymczasowym organem zewnętrznym państwa w stosunkach zagranicznych.

STATEK - konstrukcja pływająca o napędzie parowym, motorowym, lub atomowym,  która służy do przewozu ludzi , towarów.

SZALUPA - łódź okrętowa o mocnej konstrukcji, używana do celów komunikacyjnych i ratowniczych.

ŚCIGACZ - niewielki okręt bojowy przeznaczony do torpedowania i atakowania okrętów nieprzyjacielskich.

TANKOWIEC  to  statek-cysterna przystosowany do przewożenia ładunków płynnych.

TORPEDA - samobieżny pocisk służący do niszczenia podwodnej części okrętu.

TORPEDOWIEC - mały, szybki, zwrotny okręt wojenny uzbrojony w torpedy.

TRAŁOWIEC- okręt przeznaczony do oczyszczania akwenów żeglownych z min, a także do stawiana min.

WODOLOT - statek wyposażony pod kadłubem w płaty nośne, które podczas ruchu powodują powstanie siły nośnej.

WODOWANIE –  to proces spuszczania na wodę nowego statku.

 

 

 

ROK 2020 –

 

ROKIEM ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM.

 

 Polska odzyskała dostęp do morza na mocy traktatu wersalskiego   z 28 czerwca 1919 r.

   Był to pas wybrzeża o długości 147  kilometrów.

      Gdy w 1920 roku oddziały Wojska Polskiego wkroczyły na Pomorze,

gen. Józef Haller 20 lutego  dokonał zaślubin z morzem w Pucku.

 

”-Oto dzisiaj dzień czci i chwały!

Jest on dniem wolności, bo rozpostarł skrzydła Orzeł Biały nie tylko nad ziemiami polskimi,

ale i  nad morzem polskim.

Naród czuje, że go już nie dusi hydra, która dotychczas okręcała mu szyję i piersi.

Teraz wolne przed nami światy i wolne kraje ”

- rzekł generał Józef Haller.

 

     Generał Józef Haller, dowódca Frontu Pomorskiego, wrzucił do morza pierścień i w ten sposób dokonał symbolicznych zaślubin Polski z morzem.

 

‘’Morze, ten oto pierścień wrzucam do Twych głębin,

  w imieniu Polski poślubiam Cię po wsze czasy.

W imieniu Najjaśniejszej Rzeczypospolitej Polskiej

ja,

generał broni Józef Haller,

obejmuję w posiadanie ten nasz prastary Bałtyk’’.               

 

 

MORZE, NASZE MORZE

Chociaż każdy z nas jest młody,
lecz go starym wilkiem zwą.
Strażnikami polskiej wody,
marynarze polscy są.

Morze, nasze morze,
wiernie ciebie będziem strzec.
Mamy rozkaz cię utrzymać
albo na dnie, na dnie twoim lec,
albo na dnie z honorem lec.

Żadna siła, żadna burza
nie odbierze Gdańsk nam.
Nasza flota, choć nieduża,
wiernie strzeże portów bram.

 

Morze, nasze morze,
wiernie ciebie będziem strzec.
Mamy rozkaz cię utrzymać
albo na dnie, na dnie twoim lec,
albo na dnie z honorem lec.

 

 

Hymn do Bałtyku

Wolności słońce pieści lazur, 
łódź nasza płynie w świata dal. 
Z okrętu dumnie polska flaga, 
uśmiecha się do złotych fal .


I póki kropla jest w Bałtyku, 
polskim morzem będziesz Ty. 
bo o Twe wody szmaragdowe, 
płynęła krew i nasze łzy. 
Bo o Twe wody szmaragdowe 
płynęła krew i nasze łzy. 

 

Strażnico naszych polskich granic, 
już z dala brzmi zwycięski śpiew. 
I nie oddamy Cię Bałtyku , 
zamienisz pierwej Ty się w krew. 

 

       

’Nazwy wielu naszych okrętów zapisane są złotymi zgłoskami w WIELKIEJ KSIĘDZE CHWAŁY.  

        Marynarze polscy dowiedli nieraz, że umieją dla Ojczyzny umierać.  

         Pracą swoją i znojem codziennym dowód składają, że umieją dla Niej żyć, walczyć i zwyciężać.  

        Polska bandera ani na chwilę nie przestala powiewać dumnie nad wolnym terytorium Rzeczypospolitej (…) 

       wszyscy Polacy zrozumieją należycie, że bez szerokiego dostępu do morza i siły zbrojnej na nim nie ma dla państwa polskiego ani prawdziwej wolności,   ani prawdziwego bezpieczeństwa…” 

Naczelny Wódz  

gen. broni Kazimierz SosnKowski  

 

Po zakończeniu II wojny światowej Polska odzyskała dostęp do Morza Bałtyckiego. Granica morska ma długość 440 km . Długość linii brzegowej wynosi 770 km /razem z Zalewem Szczecińskim i Zalewem Wiślanym/. Do Polski należy obszar wód Morza Bałtyckiego o szerokości 12 mil morskich (ponad 22 km).          

   Dziś morze odgrywa doniosłą rolę w życiu i gospodarce naszego kraju. Dzięki niemu rozwija się handel, turystyka i przemysł. Z jego dna wydobywamy szereg surowców niezbędnych do rozwoju przemysłu i rolnictwa. Morzem transportujemy do Polski gaz ziemny i ropę z krajów arabskich i  ze Stanów Zjednoczonych. 

   Polskiego wybrzeża oraz polskich i sojuszniczych interesów na morzach i oceanach strzeże Marynarka Wojenna Rzeczypospolitej Polskiej.   

  Trwa proces wyposażania jej w nowoczesne okręty.   Wykwalifikowane, oficerskie kadry kształci dla niej Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni.

 

 

13 kwietnia Dniem Pamięci

Ofiar Zbrodni Katyńskiej

       Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej obchodzony jest w rocznicę opublikowania przez Niemców w 1943 r. informacji o odkryciu w Rosji masowych grobów oficerów Wojska Polskiego.

      Związek Radziecki przyznał się oficjalnie do popełnienia zbrodni dopiero po pięćdziesięciu latach od dokonania mordu -13 kwietnia 1990 r.  Wtedy to Michaił Gorbaczow przekazał gen. Wojciechowi Jaruzelskiemu listy przewozowe NKWD z obozów w Kozielsku i Ostaszkowie oraz spis jeńców obozu w Starobielsku.

 

Alicja Patey-Grabowska

IMPRESJE KATYŃSKIE
                                          Ojcu

Jaka myśl
gdy klęczałeś
przeszyła
ci czaszkę

Jaki obraz
przed oczy
gdy chłód lufy
w tył głowy

A uczucia:
gniew
bezsilność
żal
rozpacz
w jednym błysku sekundy

Nie ma świadków?
A niebo
przenikliwe i groźne
Drzewa długo szumiały
by wykrzyczeć tę zbrodnię

Słońce
raną zachodzi
ku PAMIĘCI   POTOMNYCH.

  

 

Design by Akme3d © 2006