Klasa 2 » Informacje dla Rodziców

OGŁOSZENIA, INFORMACJE

 

linia

ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO

Na stronie naszej szkoły w zakładce ,,Bezpieczne wakacje" mają Państwo informacje na temat bezpieczeństwa w czasie wolnym od nauki. Proszę o zapoznanie się z tymi wiadomościami.
Zakończenie roku szkolnego dla naszej klasy - 26 czerwca, godzina 11.00. Dzieci czekają na mnie w maseczkach przed wejściem głównym. Rodzice nie wchodzą do szkoły. Uczniowie są wprowadzani przez wychowawcę do sali gimnastycznej. Dezynfekują ręce. Zajmują wyznaczone miejsca. Po rozdaniu świadectw opuszczają szkołę wyjściem przez szatnię. Zapraszam serdecznie wszystkich, którzy zadeklarowali chęć odbioru świadectwa.
Dziękuję Państwu za współpracę, szczególnie w tym trudnym okresie, za pomoc i wyrozumiałość. Życzę zdrowia i spokojnego, wakacyjnego wypoczynku.
                                                                                                                                 Pozdrawiam, Krystyna Adamiak

linia

WAŻNE INFORMACJA DLA RODZICÓW I UCZNIÓW– NAUKA W DOMU

 

NAUCZANIE ZDALNE

Jak zorganizować dzieciom miejsce do nauki w domu

Jeżeli dziecko ma uczyć się w domu, ważne jest zadbanie o odpowiednie warunki, czas i miejsce do nauki. Miejsce pracy dziecka ma duże znaczenie, gdyż jest istotnym warunkiem efektywnej nauki. Warto zadbać o wygodną pozycję przy biurku, systematyczne wietrzenie pokoju oraz ograniczyć dostęp do takich „rozpraszaczy”, jak telewizor czy telefon. Jeżeli nauka odbywa się z wykorzystaniem komputera, powinniśmy zadbać o to, żeby dziecko mogło z niego skorzystać (ustalić czas dla każdego dziecka).

Zasady bezpiecznej pracy przy komputerze

Bezpieczeństwo i higiena pracy przy komputerze, ekranie telefonu itp. pozwala zniwelować skutki wpatrywania się w monitor przez kilka godzin, co może bardzo obciążać wzrok. W przypadku siedzącej pracy przed komputerem ważny jest odpowiedni dobór mebli. Odległość twarzy od monitora powinna wynosić około 40-70 cm.

Jeśli trudno jest się oderwać od komputera można pobrać darmową aplikacje dostępną w sieci np. Anti-EyeStatin lub EyeCareReminder, które pomagają zaplanować czas spędzony przed monitorem, przypomną o przerwie i zaproponują ćwiczenie oczu.

Podstawowe zasady użytkowania komputera, telefonu, tabletu, itp., należy:

  • Przed przystąpieniem do pracy rozgrzać nadgarstki, palce, przedramiona,
  • W pozycji siedzącej zachować naturalne krzywizny kręgosłupa i nie garbić się,
  • Podpierać plecy w okolicy lędźwiowej,
  • Pamiętać o tym, ze górna krawędź monitora znajdowała się na wysokości oczu lub niżej,
  • Wietrzyć pomieszczenia,
  • Stosować ćwiczenia relaksacyjne oczu,
  • Używać okularów korekcyjnych jeśli mamy wady wzroku,

Nie należy:

  • Ściskać kurczowo myszki, telefonu,
  • Uderzać mocno w klawisze,
  • Spędzać długiego czasu używając sprzętu elektronicznego.

Zasady ułatwiające naukę

  1. Dokładnie wyznaczmy czas kiedy dziecko się uczy, a kiedy odpoczywa, kiedy wykonuje poszczególne zajęcia.
  2. Zadbajmy o systematyczną pracę dziecka.
  3. Ustalmy z dzieckiem określony porządek nauki poszczególnych przedmiotów, najlepiej wg tygodniowego planu lekcji. Urozmaicanie nauki pomoże uniknąć zniecierpliwienia i znudzenia.
  4. Zadbajmy o higienę pracy dziecka, robienie przerw pomiędzy poszczególnymi zajęciami w ciągu dnia.
  5. Po 30 minutach nauki wskazana jest 5-10 minutowa przerwa, po 2 godzinach nauki – 15-20 minutowa, a po 3 godzinach konieczny jest już 60 minutowy wypoczynek.

Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?

Motywujmy dziecko do samodzielnej pracy, nie wyręczajmy go, nie podajmy gotowych rozwiązań. W razie potrzeby naprowadzajmy, udzielajmy wskazówek i zachęcajmy do kontaktu z nauczycielem.

Chwalmy dziecko za konkretne osiągnięcia czy zachowanie. Doceniajmy wysiłek wkładany w proces uczenia się. Zadbajmy o aktywność fizyczną dziecka, wyjście na świeże powietrze np. na swoje podwórko (jeśli jest taka możliwość).

Zadbajmy o zagospodarowanie czasu poza nauką. Ważne jest też to, jak spędzamy czas i co robimy z dziećmi. Warto znaleźć czas na rozmowę, zagranie w ulubioną grę planszową, czy wspólne prace np. upieczenie ciasta. Przymusowy pobyt dziecka w domu nie może kojarzyć się tylko z nauką.

W czasie, kiedy dzieci nie mogą wyjść z domu, żeby spotkać się z kolegami, dobrą motywacją do sprawnego poradzenia sobie z zaplanowaną na dany dzień nauką, jest perspektywa „spotkania” się z rówieśnikami po zakończeniu nauki na mediach społecznościowych, pogrania online w grę komputerową. Trzeba pamiętać, że kontakty z rówieśnikami są ważną potrzebą rozwojową dzieci.

Rodzice powinni także dawać dzieciom do zrozumienia, że nauka jest ważna, interesować się tym, co robią. Jeżeli mamy taką możliwość można wspólnie z dzieckiem obejrzeć zaproponowany przez nauczyciela film, wybrać się na wirtualną wycieczkę. Ważne, żeby pobudzać w dzieciach ciekawość poznawczą i pokazywać, że to co robią jest ważne dla rodzica. W dobie zasobów Internetu i dostępu do ciekawych propozycji, możemy sprawić, że nauka w domu nie będzie tylko przykrym obowiązkiem.

 

Nauka w domu daje też możliwości inne niż szkoła, np. czytania tematu czy książki w ulubionej pozycji i miejscu, np. na kanapie. Warto dzieciom na to pozwolić, aby nie musiały siedzieć tylko przy biurku. Dzieci, podobnie jak dorośli, lubią być ekspertami w tym co robią, zabawa w szkołę i uczenie młodszego rodzeństwa może być dobrym sposobem na naukę i przy okazji dobrą zabawą (szczególnie w przypadku młodszych dzieci).

Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci

Zrozumienie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i stosowanie skutecznych sposobów zabezpieczania się przed tymi zagrożeniami to wiedza niezbędna każdemu użytkownikowi usług internetowych.

Do najczęstszych zagrożeń w cyberprzestrzeni, z którymi mogą się Państwo spotkać, należą:

  • ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania,
  • kradzieże tożsamości,
  • kradzieże (wyłudzenia), modyfikacje bądź niszczenie danych,
  • blokowanie dostępu do usług,
  • spam (niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne),
  • ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję).

Aby nasze dzieci mogły czuć się bezpiecznie, korzystając z sieci i ucząc się w domu, powinniśmy mieć na względzie 10 podstawowych zasad:

  1. Korzystanie z oprogramowania antywirusowego.
  2. Otwieranie wiadomości tylko od znajomych osób, wychowawcy, nauczycieli.
  3. Ostrożne pobieranie plików z sieci.
  4. Unikanie klikania w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e-mail.
  5. Nie podawanie w sieci danych osobowych ani haseł, nie wysyłanie swoich zdjęć.
  6. Ochrona swoich kont np. na serwisach społecznościowych.
  7. Stosowanie trudnych do odgadnięcia haseł, które są kombinacją liter i cyfr.
  8. Czytanie regulaminów korzystania np. z portali.
  9. Sprawdzanie, czy strona, do której się logują, ma zabezpieczenie SSL.
  10. Pamiętanie, że osoba po drugiej stronie nie musi być tym, za kogo się podaje.

Przypomnijmy dziecku o szacunku dla innych internautów i przekonajmy je, że nawet pozornie niewinne żarty potrafią bardzo krzywdzić.

linia

 

 KARTKA WIELKANOCNA - Szukaj w Google | Życzenie, Kartki, Zdrowy

Moim Uczniom i ich Rodzinom życzę zdrowego, spokojnego Alleluja.

wychowawczyni K.A.

linia

DRODZY RODZICE

Ze względu na zaistniałą w kraju sytuację bardzo proszę o systematyczne przeglądanie informacji w dzienniku elektronicznym. Dziękuję za pomoc i współpracę. Pozdrawiam moich uczniów. Życzę zdrowia i do jak najszybszego zobaczenia.

20.03.2020-K.Adamiak

linia

ZEBRANIE Z RODZICAMI ODBĘDZIE SIĘ 05.02.2020

O GODZ. 16.30 W SALI NR 20

ZAPRASZAM

K.ADAMIAK

linia

Znalezione obrazy dla zapytania ŻYCZENIA NA BOŻE NARODZENIE GIF

PIĘKNYCH, RADOSNYCH ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA I POMYŚLNOŚCI W NADCHODZĄCYM

ROKU

MOIM UCZNIOM I ICH RODZINOM

życzy wychowawczyni Krystyna A.

linia

ZEBRANIE Z RODZICAMI ODBĘDZIE SIĘ 12 GRUDNIA

O G. 16.30 -NAJPIERW W SALI GIMNASTYCZNEJ, A NASTĘPNIE KONSULTACJE Z WYCHOWAWCĄ W SALI NR 20

ZAPRASZAM  

linia

   

INFORMACJE
• W dniu 5 grudnia jedziemy do Teatru Muzycznego w Lublinie. Wyjazd o 8.00 sprzed szkoły. Powrót około 13.15. Proszę ładnie ubrać dzieci. Kanapki i picie zostawimy w autokarze. W teatrze nie wolno spożywać posiłku. Proszę też o informację czy dziecko w tym dniu będzie jadło obiad w szkole.
• W dniu 6 grudnia (sobota) odbędą się zawody miejskie dla klas 1-3 pod nazwą 3XR w hali im. Arkadiusza Gołasia przy ul. Popiełuszki. Dzieci dowożą i zabierają po zawodach rodzice. Spotykamy się w holu hali o 9.40. Zawody zaczynają się o 10.00. Gdyby któreś z dzieci nie mogło uczestniczyć proszę 2 dni wcześniej powiadomić wychowawcę.
• W dniu 11 grudnia jedziemy do kina w CKiP na zajęcia ,,Lekcja w kinie”. Po zajęciach edukacyjnych będzie wyświetlany film ,,Paddington 2”. Proszę o wpłacenie do wychowawcy kwoty 19 zł na bilet i 2,40zł na bilet MPK do 10 grudnia. Wyjazd o 7.20 MPK. Po powrocie lekcje zgodnie z planem.

linia

ZEBRANIE Z RODZICAMI ODBĘDZIE SIĘ 12 LISTOPADA

O G. 16.30 W SALI NR 20

ZAPRASZAM      

  K.Adamiak

linia

Szanowni Rodzice

Informuję, że pracujemy w klasie nad projektem ,,Jesień”.

Całość obejmuje:

Ø  Cykl lekcji o tematyce jesiennej.

Ø  Prace plastyczno-techniczne wykonywane na lekcji, np.- kukiełka z ziemniaka, listkowe wyklejanki, jesienny lampion

Ø  Jesienne piosenki

Ø  Wystawka klasowa ,,Dary jesieni”

Ø  Prace w grupach.

 

Tematy prac w grupach (na brystolach dużego formatu):

1.      ,,Portret Jesieni’

2.      ,,Jesienne warzywa”

3.      ,,Jesienne owoce”

4.      ,,Jesienne dary lasu i parku”

5.      ,,Jesienne miesiące”

6.      ,,Jesienne kwiaty”

W grupy dzieci dobierają się same. Tematy każda grupa losuje. Prace mają wykonać w domu-rodzina może przyłączyć się do pomocy. W szkole każda z grup prezentuje swoją pracę: co praca przedstawia, jakich użyto materiałów, jakie kolory dominują, co sprawiło trudność w wykonaniu, co było najprzyjemniejsze w tej pracy grupowej po lekcjach. Grupa przygotowuje się tak, by każdy jej uczestnik powiedział przynajmniej jedno zdanie na temat prezentowanej pracy.

Prace grupowe należy wykonać do 20 października. Prezentacja odbędzie się na lekcji 21 października.

Proszę o pomoc dzieciom i zakup oraz przygotowanie potrzebnych materiałów.

linia

 

Zapraszam na pierwsze spotkanie w dniu 17 września 2019r. na godzinę 16.30 do sali nr 20

K.Adamiak

linia

WYMAGANIA EDUKACYJNE - KLASA 2

 

EDUKACJA POLONISTYCZNA

Słuchanie

    Słucha wypowiedzi nauczyciela, innych uczniów, nagrań audycji i aktorów jako przykładów właściwego wysławiania się w języku ojczystym.

   Uważnie słucha czytania krótkich tekstów w celu zapamiętania, a następnie jak najwierniejszego odtworzenia ich treści.

  Słucha i wykonuje polecenia.

  Zachowuje kulturę słuchania – życzliwe nastawienie do mówiącego; uszanowanie wyrażanych przez niego poglądów; cierpliwe wysłuchanie wypowiedzi do końca.

Mówienie

  Rozmawia z nauczycielem i dziećmi, stawia pytania.

     Swobodnie, samorzutne wypowiadanie się całymi zdaniami, w wypowiedziach używa zdań oznajmujących, pytających i rozkazujących; wypowiada własnego zdanie w dyskusji.

     Opowiada   treści  obrazków  i   historyjek  obrazkowych;   nadaje  tytuły   pojedynczym  obrazkom i historyjkom.

  Opowiada własnymi słowami treści krótkich tekstów czytanek, baśni, legend.

  Układa opowiadania twórcze, np. podaje inne zakończenie utworu, dalsze losy bohatera.

  Układa zdania na temat różnych przedmiotów jako przygotowanie do opisu.

  Wygłasza z pamięci wiersze i krótkie fragmenty prozy.

  Dba o kulturę mówienia; dobiera właściwe słowa i zwroty; mówi prawdę.

Czytanie

     Czyta  i  rozumienie  sensu  uproszczonych  rysunków,  piktogramów,  znaków  informacyjnych      i napisów;

doskonali umiejętność poprawnego czytania głośnego, indywidualnego i zbiorowego.

  Czyta całościowo wyrazy; płynne czyta teksty złożone z krótkich zdań.

     Systematycznie wdraża się do uwzględniania w zdaniach znaków przestankowych: kropki, przecinka, pytajnika i wykrzyknika.

  Odczytuje teksty i dialogi z podziałem na role.

  Czyta ze zrozumieniem treści.

  Oddaje głosem nastrój wiersza.

  Wyszukuje w tekście podane wyrazy, zwroty, fragmenty zabawne, smutne.

  Wspólnie czyta fragmenty lektur wybranych przez nauczyciela.

  Wdraża się do samodzielnego czytania lektur oraz czasopism dziecięcych.

  Indywidualnie czyta dziecięce książeczki i czasopisma.

Pisanie

  Poprawnie łączy litery w wyrazach, zachowuje proporcje liter wielkich i małych, rozmieszcza litery  i wyrazy w liniaturze; zachowuje odstępy między wyrazami w zdaniu.

  Przepisuje wyrazy i krótkie zdania; przepisuje z uzupełnianiem tekstu.

  Układa wyrazy i zdania z rozsypanek sylabowych i wyrazowych.

    Pisze z pamięci i ze słuchu wyrazy z określoną trudnością ortograficzną oraz krótkie teksty omówione wcześniej na zajęciach.

  Zbiorowo i indywidualnie układa oraz zapisuje zdania na dany temat.

  Zbiorowe i indywidualnie redaguje i pisze życzenia oraz listy do innych dzieci.

  Zbiorowe redagowanie opowiadań na podstawie wydarzeń lub obrazów.

  Wspólnie redaguje i zapisuje kilkuzdaniowe opowiadania.

  Indywidualnie pisze życzenia, listy i zaproszenia.

Ortografia

      Przestrzega poprawności ortograficznej opracowanego słownictwa: pisowni wyrazów z dwuznakami oraz liter oznaczających spółgłoski miękkie;


pisowni wyrazów z ę i ą występujących w omawianych tekstach; pisowni wyrazów z utratą dźwięczności na końcu wyrazów;

pisowni wyrazów z ó i rz wymiennym; tworzenie rodziny wyrazów dla uzasadnienia ich pisowni; pisowni wyrazów z ó i rz niewymiennym oraz wyrazów z h;

rozdzielnej pisowni przyimka z rzeczownikiem;

pisowni wyrazów wielką literą; początek zdania, imiona, nazwiska, nazwy miast, państw; pisowni najczęściej używanych skrótów: ulica – ul., numer – nr, strona – s., rok – r.

   Zna alfabet i praktyczne jego zastosowanie we wspólnym wyszukiwaniu wyrazów w słowniczku ortograficznym oraz porządkowaniu wyrazów według kolejności alfabetycznej.

Kształcenie językowe

  Rozpoznaje zdania pojedyncze: oznajmujące, pytające, rozkazujące.

  Rozpoznaje litery, głoski i sylaby w wyrazie; wyrazy w zdaniu, spółgłoski i samogłoski.

  Rzeczowniki jako nazwy osób, zwierząt, roślin i rzeczy; rodzaje rzeczownika: męski, żeński, nijaki oraz liczby rzeczownika: pojedyncza, mnoga.

  Czasowniki jako wyrazy oznaczające czynności; liczby czasownika: pojedyncza, mnoga.

  Zgodność form rzeczownika i czasownika w liczbie.

Wiedza o literaturze

  Wyodrębnia w utworze literackim postaci, zdarzenia, miejsce i czas akcji.

  Wspólnie ustala kolejność wydarzeń; porządkuje i uzupełnia plan wydarzeń.

  Określa nastrój utworu.

  Rozpoznaje zwrotki w wierszu; tworzy rymy.

Słownictwo

  Systematycznie wzbogaca swój słownik.

  Wyszukuje wyrazy o podobnym lub przeciwnym znaczeniu.

  Poznaje i rozumie przysłowia.

Samokształcenie

  Próbuje samodzielnie zapisywać nowo poznane wyrazy.

  Próbuje samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji, np. słownika ortograficznego.

 

EDUKACJA MATEMATYCZNA

Stosunki przestrzenne

  Określa położenie przedmiotów względem obserwatora oraz względem innych obiektów.

   Doskonali umiejętność wyznaczania kierunków na kartce papieru i w przestrzeni: na lewo – na prawo, do przodu – do tyłu, na dół – do góry.

  Zapoznaje się z kierunkami pośrednimi, np. w górnym prawym rogu, z lewej strony w dolnym rogu.

  Ocenia odległości między obiektami; mierzy linijką niewielkie odległości.

  Używa ze zrozumieniem przyimków, np.: za, pod, nad, od, do wewnątrz, na zewnątrz, obok, w, zza.

  Posługuje się pojęciami: pion, poziom, skos.

Cechy wielkościowe

  Porównuje wg wybranej cechy: grubość, długość, szerokość, wysokość, ciężar, prędkość itp.

  Porządkuje przedmioty według wielkości.

  Porównuje wielkości liczb i porządkuje je w ciągach rosnących lub malejących.

Rozumienie liczb i ich własności Liczby w zakresie 100

  Poznaje kolejne liczby dwucyfrowe; zapisuje liczby cyframi.

   Rozumie dziesiątkowy system pozycyjny zapisy liczb; wskazuje w liczbie cyfry dziesiątek i cyfry jedności.

Rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000

  Zapisuje liczby trzycyfrowe cyframi.

  Wskazuje w liczbie trzycyfrowej cyfry: jedności, dziesiątek, setek.

  Porównuje i porządkuje liczby rosnąco i malejąco.

Posługiwanie się liczbami

Działania na liczbach w zakresie 100


      Dodaje i odejmuje liczbę jednocyfrową od (do) dwucyfrowej bez przekroczenia progu dziesiątkowego.

      Dodaje i odejmuje liczbę jednocyfrową od (do) dwucyfrowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego.

  Dodaje i odejmuje liczby dwucyfrowe z przekroczeniem progu dziesiątkowego.

  Mnoży i dzieli liczby w zakresie tabliczki mnożenia do 50.

   Zauważa związek dodawania z odejmowaniem oraz mnożenia z dzieleniem; rozwiązuje równania z niewiadomą w postaci okienka; ilustrowanie ich rozwiązania na grafach.

Działania na liczbach w zakresie 1000

    Wykonuje cztery działania arytmetyczne na liczbach trzycyfrowych bez przekraczania progu dziesiątkowego.

Czytanie tekstów matematycznych

  Rozwiązuje różnymi metodami zadania tekstowe proste i złożone.

  Przedstawia strukturę zadania tekstowego na rysunku schematycznym.

Pojęcia geometryczne

  Rozróżnia figury z grupy wielokątów: trójkąty, czworokąty, pięciokąty, sześciokąty.

    Zna podstawowe figury geometryczne: trójkąt, kwadrat, prostokąt; dostrzega cechy wspólne i różniące.

  Rysuje odcinki o podanej długości; mierzy długości wskazanych odcinków.

Stosowanie matematyki w sytuacjach życiowych Zbiory

  Grupuje przedmioty według jednej cechy, dwóch lub kilku cech.

  Tworzy zbiory przedmiotów zgodnie z podanym warunkiem.

  Wykorzystuje szachy, gry planszowe do rozwijania myślenia i rozumienia zasad.

Pomiary

Czas kalendarzowy

  Wymienia nazwy kolejnych dni tygodnia.

  Wymienia nazwy pór roku, kolejnych miesięcy; zapisuje daty.

  Rozwiązuje zadania na obliczanie upływu czasu kalendarzowego.

Czas zegarowy

  Odczytuje na zegarze pełne godziny w systemie 12-godzinnym; używa określeń: piąta rano, piąta po południu; jedenasta w nocy itp.

  Odczytuje godziny i minuty w systemie 12-godzinnym, np. piętnaście minut po godzinie szóstej, za dwadzieścia minut godzina czwarta.

  Poznaje pojęcia: doba, godzina, minuta, kwadrans.

  Dokonuje prostych obliczeń zegarowych.

Długość

  Mierzy długości różnych przedmiotów linijką,

  Rysuje, mierzy i porównuje długości mierzonych odcinków.

  Poznaje pojęcie: metr.

Masa

  Zna odważniki 1 kg, 2 kg, 5 kg.

  Zna pojęcie: dekagram.

  Dokonuje prostych obliczeń wagowych.

Pojemność

  Odmierza i używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra.

  Dokonuje prostych obliczeń, w których występują pełne litry.

Temperatura

  Odczytuje wskazania termometru zaokiennego i pokojowego.

  Oblicza różnicę temperatur.

Obliczenia pieniężne

  Rozwiązuje zadania z obliczeniami pieniężnymi.

  Rozumie pojęcia: cena, wartość zakupu, reszta.


EDUKACJA SPOŁECZNA i  PRZYRODNICZA

Rozumienie środowiska społecznego Dziecko jako jednostka społeczna

  Uczy się dostrzegania swojej indywidualności w sferze: fizycznej, zmysłowej, emocjonalnej, intelektualnej; uczy się właściwego reagowania emocjonalnego w przeżywanej sytuacji oraz właściwego reagowania na zachowania emocjonalne innych ludzi.

  Kształtuje w sobie poczucie własnej wartości.

Dziecko jako członek rodziny

  Identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami; chętnie uczestniczy w tradycjach i zwyczajach rodzinnych.

  Tworzy życzliwe więzi rodzinne.

  Podejmuje i wypełnia obowiązki domowe. Dziecko jako członek społeczności szkolnej Dziecko jako uczeń:

-  systematycznie poznaje swoje prawa i obowiązki;

-  sumiennie pełni dyżury w klasie;

-  odpowiednio zachowuje się w klasie, w szatni, szkolnej świetlicy, bibliotece itp.;

––rozbudza ciekawość poznawczą i cierpliwość w dochodzeniu do wiedzy;

––zdobywa umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji;

––uczy się właściwego reagowania emocjonalnego na sukces lub porażkę.

Dziecko jako członek społeczności klasowej:

––przestrzega zasad kulturalnego odnoszenia się do siebie nawzajem, stosuje zwroty grzecznościowe (przepraszam, proszę, dziękuję);

––opiekuje się dziećmi potrzebującymi pomocy; właściwie odnosi się do dzieci niepełnosprawnych.

––unika krzyku, kłótni i innych zachowań agresywnych w kontaktach z rówieśnikami.

––szanuje cudzą własność i wytwory pracy koleżanek lub kolegów.

Orientacja w czasie historycznym Wiedza o kraju ojczystym

  Poznaje historię swojej rodziny.

  Rozumie nazwę swego kraju, jego stolicy, barw, godła i hymnu narodowego; rozpoznaje herb Warszawy i swojego miasta.

  Zdobywa wiedzę o przynależności do Unii Europejskiej.

  Poznaje polskie legendy i rocznice ważniejszych wydarzeń historycznych.

  Zdobywa informacje o życiu wielkich Polaków, z których jesteśmy dumni.

  Uczestniczy w świętach narodowych i innych ważnych dniach pamięci narodowej.

  Zapoznaje się z wybranymi zwyczajami i tradycjami polskimi.

Rozumienie środowiska przyrodniczego

––opiekuje się roślinami w klasie;

––obserwuje wzrost i rozwój wybranej rośliny;

––obserwuje budowę i tryb życia wybranego zwierzęcia;

––prowadzi kalendarz pogody;

––rozróżnia i podaje nazwy warzyw; wymienia nazwy ich części;

-  zna wartości odżywcze warzyw i owoców oraz różne sposoby ich przechowywania;

––rozpoznaje i podaje nazwy ozdobnych roślin kwiatowych;

–– zna szkodniki roślin: mszyce, pędraki, ślimaki;

––rozpoznaje zwierzęta pożyteczne: biedronki, żaby, jeże;

––rozpoznaje i nazywa drzewa i krzewy owocowe;

––zna rolę witamin w rozwoju organizmu;

––rozpoznaje po liściach i owocach wybrane drzewa liściaste i iglaste;

–– rozumie potrzebę dokarmiania zwierząt w zimie;

––zna wybrane rasy psów i kotów oraz zwierzęta hodowane przez człowieka;

-  zna wybrane zwierzęta egzotyczne;

- podaje nazwy wybranych owoców egzotycznych;

––potrafi założyć hodowlę fasoli;


––obserwuje wygląd i zachowania zwierząt, takich jak: mrówka, dżdżownica, pszczoła, osa, trzmiel, motyl;

––podaje nazwy krzewów ozdobnych (bez, forsycja, jaśmin itp.);

––zna wiosenne rośliny kwiatowe i rośliny chronione;

–– zna potrzebę ochrony lasów i szkółek leśnych.

––wyróżnia wybrane rośliny i zwierzęta żyjące na łące;

–nazywa zwierzęta dorosłe i młode hodowane przez człowieka ich sposób odżywiania się;

Funkcje życiowe człowieka – ochrona zdrowia, bezpieczeństwo i odpoczynek

   Dba o higienę osobistą, rozumie konieczność częstego mycia rąk w ciągu dnia; mycia zębów po każdym posiłku; dbania o czystość paznokci i włosów; prawidłowego korzystania z przyborów do mycia, urządzeń sanitarnych i utrzymywania ich w czystości; utrzymywania porządku wokół siebie, kulturalnego zachowania się podczas spożywania posiłków.

  Bezwarunkowo przestrzega zasad bezpieczeństwa obowiązujących w klasie i w szkole.

    Ma zakaz prowokowania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu  podczas  zabaw,  na  przerwach, na zajęciach z wychowania fizycznego.

  Przestrzega zakazu zabaw w miejscach niedozwolonych.

  Rozumie zakaz zbliżania się do nieznanych zwierząt.

     Rozumie potrzebę  zachowania  ostrożności  w  kontaktach  z  osobami  obcymi;  bezpieczeństwo  w Internecie.

  Przestrzega zasad ruchu drogowego dla pieszych.

   Radzi sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu; powiadamia odpowiednie instytucje       o wypadkach i zagrożeniach; zna ważne telefony.

  Rozumie znaczenie ruchu dla rozwoju organizmu; rozumienie potrzeby odpowiedniej ilości snu.

Rozumienie przestrzeni geograficznej

  Zna nazwę swojej miejscowości, ulicy; poznaje historię miasta i związaną z nią legendę.

  Wskazuje w najbliższej okolicy ciekawe obiekty, zabytki.

  Poznaje tradycje, obyczaje i obrzędy regionalne.

  Wskazuje ważniejsze urzędy, zakłady usługowe; szanuje wytwory ludzkiej pracy.

  Poznaje pracę zawodową ludzi w swojej miejscowości, swoim regionie, na wsi i w mieście.

Dba o estetykę najbliższego otoczenia

  Poznaje faunę i florę swojej miejscowości.

  Zapoznaje się z mapą fizyczną Polski oraz legendą mapy.

  Wskazuje na mapie fizycznej granice Polski, główne miasta, rzeki.

  Zapoznaje się z wybranymi krainami geograficznymi Polski.

Obserwacja zjawisk atmosferycznych

  Zapisuje swoje obserwacje w kalendarzu pogody; dostrzega zjawisko krążenia wody w przyrodzie. Wiedza o naszej planecie Ziemi

  Rozumie, że Ziemia jest jedną z ośmiu planet krążących wokół Słońca.

     Rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego; oszczędzania wody, elektryczności; zbierania surowców wtórnych; segregowanie odpadów; bierze czynny udział w akcji „Sprzątanie świata”, obchodach „Święta Ziemi”.

 

EDUKACJA PLASTYCZNA i TECHNICZNA

Percepcja sztuki – odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie informacji

    Utrwala kształty poznane w klasie I oraz poznaje nowe: wypukły, wklęsły, owalny, spiczasty, wydłużony, sercowaty.

  Poznaje rodzaje faktur: puszysta, miękka, gładka, kosmata.

  Określa wielkości i proporcje.

  Usytuuje obiekty w przestrzeni.

  Rozróżnia barwy ciepłe i zimne.

  Wyróżnia rytmy.

  Ogląda dzieła sztuki.

Ekspresja przez sztukę – tworzenie wypowiedzi

  Rysuje ołówkiem, kredkami świecowymi, świecą lub kredą na czarnym tle.


  Rysuje z wyobraźni, z pamięci, z pokazu pojedyncze przedmioty, zwierzęta, rośliny, postaci, zjawiska.

  Rysuje sceny związane z własnymi przeżyciami oraz z treścią znanych mu tekstów literackich.

  Wyznaczanie linią kontury postaci i przedmiotów.

  Przedstawia ruch za pomocą kreski.

Malarstwo

  Używa pędzla szczecinowego płaskiego i farb kryjących.

  Maluje barwne plamy; tworzy plamy symetryczne poprzez zginanie kartki.

  Wykonuje prace o tematyce abstrakcyjnej z wykorzystaniem zestawu różnorodnych plam.

  Poznaje i podaje nazwy barw podstawowych: czerwona – żółta – niebieska; tworzy barwy pochodne.

  Przedstawia wydarzenia realne i fantastyczne.

  Przedstawia sceny inspirowane przez przeżycia, marzenia, pory roku, opowiadania, utwory literackie, filmy itp.; dba o zagospodarowanie całej płaszczyzny kartki.

Kształtowanie wytworów płaskich i przestrzennych

  Wykonuje papierowe wycinanki i wydzieranki.

  Tworzy metodą origami.

  Wykonuje wytwory z materiałów przyrodniczych (kasztanów, żołędzi, szyszek, patyków, trawy, jarzębiny itp.).

  Lepi z gliny, masy solnej, plasteliny, modeliny.

  Rzeźbi w glinie, mydle.

  Wykonuje przedmioty użyteczne: kukiełki, maskotki, ozdoby, ubiory dla lalek.

Recepcja sztuki – analiza i interpretacja wytworów kultury

  Poznaje dziedziny sztuk plastycznych oraz ich wykonawców i dzieła: ––architektura – architekt – rysunek projektu, ––malarstwo – malarz – obraz; ––rzeźba – rzeźbiarz – rzeźba ––scenografia – scenograf – rysunek projektu dekoracji sceny i kostiumu aktora.

  Poznaje funkcje dzieł plastycznych:

––architektura: przemysłowa, mieszkaniowa, użyteczności publicznej;

––malarstwo: portret, krajobraz, martwa natura, scena rodzajowa;

––rzeźba: pomnik, medal, moneta;

––symetria jednoosiowa w układzie elementów na płaszczyźnie i w przestrzeni;

––zasady kompozycji otwartej i zamkniętej.

Planowanie i organizacja pracy podczas montażu wytworów technicznych

  Przygotuje miejsce pracy.

  Ustali kolejność wykonywanych czynności (mierzenie, wycinanie, klejenie, ozdabianie itp.).

  Wykona zaplanowane wytwory z pojedynczych materiałów (wycinanki, ozdoby choinkowe), z gotowych elementów (modele do sklejania).

  Oszczędnie gospodaruje materiałami.

  Dba o ład i porządek w miejscu pracy.

  Wykazuje twórczą inwencję podczas tworzenia swojego dzieła.

Znajomość własności różnych materiałów

Rozróżnia materiały przydatne do majsterkowania: przyrodnicze, drewniane, papiernicze, włókiennicze, z tworzyw sztucznych, plastikowe.

Zapoznawanie z cechami wybranych materiałów

  Zapoznaje się z właściwościami materiałów: miękki – twardy, gładki – chropowaty, giętki – łamliwy, lśniący – matowy.

Zdobywanie doświadczeń w dobieraniu materiałów adekwatnych do wykonania zaplanowanego wytworu. Stosowanie narzędzi i obsługa urządzeń technicznych

  Zdobywa wprawę w posługiwaniu się takimi narzędziami, jak: nóż, nożyczki, kolec, igła, naparstek, zszywacz biurowy, dziurkacz, wkrętak, młotek, szczypce do drutu; określanie funkcji poszczególnych narzędzi (do cięcia, do szycia, do sklejania, do zbijania itp.).

  Poznaje sposoby łączenia materiałów: zszywanie, sklejanie, zbijanie, spinanie, zaginanie.

  Dba o narzędzia – przechowywanie ich w odpowiednim miejscu, utrzymywanie w czystości.

  Zdobywa umiejętność radzenia sobie w przypadku drobnych skaleczeń.

Bezpieczne korzystanie z domowych urządzeń technicznych

  Zapoznaje się z budową miksera, suszarki, lodówki.


  Zapoznaje się z zasadami bezpiecznego korzystania z urządzeń, szczególnie elektrycznych; wskazuje zagrożenia wynikające z niewłaściwego ich użytkowania.

Budzenie zainteresowania techniką

  Zapoznaje się z historią wybranych wynalazków, np. od pióra gęsiego do długopisu; od łuczywa do żarówki.

   Zapoznaje się z rodzajami maszyn i urządzeń: transportowych (samochody, samoloty, helikoptery, statki, łodzie), wytwórczych (narzędzia i przyrządy), informatycznych (telefon, komputer, MP3).

  Zapoznaje się z rodzajami budowli: domy mieszkalne, fabryki, biurowce, wieże itp.

Poznaje wybrane zawody, głównie związane z techniką.

 

EDUKACJA MUZYCZNA

Percepcja muzyki – słuchanie

  Percepcja elementów muzyki

––Słucha ciszy; rozpoznaje i naśladuje głosy z otoczenia.

––Słucha muzyki instrumentalnej na żywo.

––Rozpoznaje brzmienia instrumentów niemelodycznych i melodycznych (fletu, fortepianu, skrzypiec);

––Wyróżnia w melodii i rytmie powtórzenia kontrasty.

––Pokazuje linię melodyczną ręką.

––Rozpoznaje głosy ludzkie: sopran i bas.

  Percepcja utworów muzycznych

––Słucha muzyki odtwarzanej mechanicznie (płyta CD, audycja TV, nagranie z internetu, smartfonu czy MP3).

––Bierze udział w koncertach muzycznych; zdobywa kulturę słuchania muzyki i właściwego zachowania się podczas koncertu.

Ekspresja muzyczna – śpiew

   Rytmicznie recytuje teksty poprawne fonetycznie i zróżnicowane pod względem tempa, dynamiki, artykulacji, intonacji i barwy głosu.

  Przyjmuje poprawną i swobodną postawę podczas śpiewu.

  Zbiorowo i indywidualnie śpiewa piosenki jednogłosowe w skali c/1 – d/2.

  Wyszukuje w utworach powtarzające się fragmenty melodii.

  Śpiewa gamę.

Improwizacja ruchowa – rytmika i taniec Ruch z muzyką

  Realizuje ruchem wartości nut: półnuty, ćwierćnuty, ósemki, pauzy ćwierćnutowe.

  Bierze udział w zabawach ze śpiewem; inscenizuje piosenki, tańce regionalne (krakowiak).

Tworzenie rytmu

  Wypowiada krótkie teksty ze zmianą tempa, dynamiki, artykulacji i intonacji głosu.

  Recytuje rytmicznie sylaby, słowa, zdania.

  Powtarza tematy rytmiczne w formie echa: klaskanie, stukanie, recytacja, ruch, gra na instrumentach.

Tworzenie melodii

  Swobodnie improwizuje na temat, np. zabaw zimowych, owadów w sadzie; prostych wierszowanek, przysłów.

  Improwizuje melodie na dzwonkach i innych instrumentach.

Improwizowanie ruchu

  Swobodnie interpretuje ruchem piosenki i utwory instrumentalne.

Tworzenie form muzycznych

  Tworzy muzyczne ilustracje do wierszy i opowiadań.

  Rysuje i maluje ilustracje do słuchanej melodii, piosenki.

  Tworzy własne układy taneczne do utworu muzycznego.

Gra na instrumentach

      Wydobywa dźwięki z przedmiotów: klocków, papieru, pudełek, folii, butelek szklanych, plastikowych.


  Tworzy akompaniament do piosenek i zabaw ruchowych z zastosowaniem naturalnych efektów akustycznych: tupania, klaskania, pstrykania, uderzania o uda.

  Gra na instrumentach perkusyjnych, niemelodycznych: grzechotce, bębenku, trójkącie, tamburynie, kołatce, kastanietach.

  Gra fragmenty piosenek lub całych prostych melodii.

Zapisywanie dźwięków

  Korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na instrumencie: dzwonkach, flecie.

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE

Higiena osobista i zdrowie

  Utrzymuje w czystości ręce i całe ciało, przebiera się przed zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu.

Dostosowuje strój do rodzaju pogody i pory roku w trakcie zajęć ruchowych odpowiednio na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu.

  Wyjaśnia znaczenie ruchu w procesie utrzymania zdrowia.

  Stosuje rozgrzewkę przed wykonywaniem ćwiczeń fizycznych.

  Ma świadomość znaczenia systematyczności i wytrwałości w wykonywaniu ćwiczeń.

  Rozumie, że każdy człowiek ma inne możliwości w zakresie sprawności fizycznej.

Zabawy i gry ruchowe

  Bierze udział w grach i zabawach ruchowych.

Ćwiczenia porządkowe

  Ustawianie się w kolumnie pojedynczej, w szeregu i w kolumnie dwójkowej.

  Potrafi pokryć i wyrównać.

  Rytmicznie maszeruje w miejscu z głośnym liczeniem i klaskaniem.

Ćwiczenia kształtujące

  Wykonuje ćwiczenia kształtujące ramion, nóg, stóp, tułowia w różnych pozycjach.

Ćwiczenia użytkowe

  Wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyrządów.

Wykonuje ćwiczenia równoważne na przyrządzie: przejście przodem po belce, listwie ławeczki; przejście tyłem po ławeczce.

  Wykonuje ćwiczenia zwinnościowe, zwisy i podpory.

  Rzuca piłeczkami (prawą i lewą ręką); w parach – doskonali rzuty i chwyty piłeczki.

  Wykonuje skoki: zeskok w głąb z wysokości 40 cm do przysiadu podpartego; skok w dal z rozbiegu z doskokiem na dwie nogi; skok wzwyż do 50 cm; przeskok zawrotny przez ławeczkę.

Ćwiczenia muzyczno-ruchowe

  Uczestniczy w zabawach ze śpiewem.

  Uczestniczy w zabawach rytmicznych – chód, bieg, zmiana kierunku na komendę.

  Poznaje elementy krakowiaka (cwał); krok poleczki.

  Poznaje wybrane tańce regionalne.

Sporty

  Uczestniczy w mini grach z piłką i w saneczkarstwie.

Wycieczki i lekkoatletyka terenowa

  Ćwiczy zręczność: przejście po gładkich kamieniach.

  Wykonuje skoki przez naturalne przeszkody (do wysokości kolan dziecka); zeskoki na miękkie podłoże.

  Pełza pod nisko zwisającymi gałęziami drzew lub krzewów.

  Ćwiczy orientację w terenie: szukanie skarbu; zabawa w chowanego; wyszukiwanie śladów ludzi, zwierząt, podchody.


EDUKACJA INFORMATYCZNA

Uczeń:

1.    Układa  w  logicznym  porządku:  obrazki,  teksty,  polecenia  (instrukcje)  składające  się  m.in.  na codzienne czynności.

2.      Tworzy  polecenie  lub  sekwencje  poleceń   dla   określonego   planu   działania   prowadzące   do osiągnięcia celu.

3. Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów.

4.     Wykorzystuje w edukacji liczmany, materiały naturalne czy formy plastyczne, techniczne wykonane  przez  siebie,  nie  zawsze  używając   komputerów  czy  innych   urządzeń.;   uczestniczy w zabawach i grach interakcyjnych oraz planszowych, w tym strategicznych.

5.  Osiągnięcia w zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera  i innych urządzeń cyfrowych:

-    programuje wizualnie: proste sytuacje lub historyjki według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych wspólnie z innymi uczniami, pojedyncze polecenia;

-    tworzy proste rysunki, dokumenty tekstowe; powiększa, zmniejsza, kopiuje, wkleja i usuwa elementy graficzne  i  tekstowe    doskonali  przy  tym  umiejętności  pisania,  czytania,  rachowania  i prezentowania swoich pomysłów;

-  zapisuje efekty swojej pracy we wskazanym miejscu.

6.     Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi:

-  posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;

-  korzysta z udostępnionych mu stron i zasobów internetowych.

7. Osiągnięcia w zakresie rozwijania kompetencji społecznych:

-    współpracuje z uczniami, wymienia się z nimi pomysłami i doświadczeniami, wykorzystując technologię;

-  wykorzystuje możliwości technologii do komunikowania się w procesie uczenia się.

8. Osiągnięcia w zakresie przestrzegania prawa i zasad bezpieczeństwa:

-  posługuje się komputerem zgodnie z ustalonymi zasadami;

-  rozróżnia pożądane i niepożądane zachowania innych osób, zwłaszcza w sieci Internet.

-  przestrzega zasad związanych z bezpieczeństwem w Internecie.

 

 

Design by Akme3d © 2006